Het is een familievete met vierwielaandrijving. Twee neefjes uit de VAG-groep strijden om de eer in onze zoektocht naar de Hete hatchback van het Jaar 2014.

We hadden nog wat goed te maken met de kleine Audi. Afgelopen zomer, tijdens Speedweek 2014, vloog de S1 in de fik en moesten we de kennismaking voortijdig beëindigen. We hadden op dat moment de strijd tussen de Golf R en de S1 al willen beslechten, maar daar is het toen niet van gekomen. Iets met hitteschilden, katalysatoren en hete turbo’s.

De Audi S1 is nog steeds een licht ontvlambaar type, maar neem van ons aan: alleen in de positieve zin van het woord. Aanvankelijk zag het er deze zomer veelbelovend uit voor de kleine Audi. De S1 viel bij iedereen direct in de smaak. Zozeer zelfs, dat veel van de grote, dure en exclusieve modellen er af en toe wat verlaten bijstonden. Uiteindelijk won de Golf R, maar dat was dus nadat de S1 de strijd noodgedwongen had gestaakt. De Golf R was een waardig winnaar en zelfs een betere rijdersauto dan de BMW M3 (die dit jaar dan ook niet genomineerd is). Opmerkelijk. Een nederige Volkswagen klopt de onverslaanbaar geachte reus uit Beieren.

Toch bleef het ons niet lekker zitten dat het nog niet tot een echte confrontatie was gekomen met de S1. Ook omdat we ons niet konden onttrekken aan de sluipende gedachte dat de Golf R weliswaar een heel capabele auto is, maar in basis niet meer dan een Golf GTI met een paar extra aandrijfassen. Waarom zou je dan niet 13.000 euro uitsparen en gewoon een GTI bestellen?

Ook bij de S1 hadden we wat stiekeme bedenkingen. Vooral omdat de reputatie van de S-modellen lang niet altijd even denderend is geweest.

Laten we dit soort twijfels direct een halt toeroepen. Na onze kennismaking weten we beter. De Golf R is beslist niet alleen maar een opgeleukte GTI die toevallig wat vermogen naar de achteras kan sturen. En de Audi S1? Dat is in alle opzichten een waardige vertegenwoordiger van de S-serie.

Om plaats te maken voor het Haldex Quattro-systeem, dat tot 50 procent van het koppel naar de achteras kan sturen, moest Audi aan de achterkant de standaard torsievering van de A1 vervangen door een multilink-systeem. Op die manier is er meer ruimte, onder meer voor het differentieel. Helaas moest hiervoor de bodem van de kofferbak iets omhoog komen zodat die 60 liter kleiner is dan bij de normale A1.

Bij Volkswagen zijn ze ook driftig aan het sleutelen geweest. Om de magische grens van 300 pk te bereiken, had men natuurlijk het motormanagementsysteem van het EA888 2,0-liter turbo-blok kunnen oppeppen, maar dat VW daar niet voor heeft gekozen, bewijst dat ze de Golf R uiterst serieus nemen. Er zijn heel wat aanpassingen gedaan. Zo werd een gemodificeerde cilinderkop ontwikkeld en wordt gebruik gemaakt van aangepaste injectoren, uitlaatkleppen, klepveren en klepzetels. Dat was niet genoeg. Ook werden een ruimer bemeten turbo en aangepaste zuigers gemonteerd.


Dit alles toont aan dat Volkswagen bereid is om heel ver te gaan in het streven om van de Golf R de krachtigste Golf ooit te maken. Gezien alle energie die aan de ontwikkeling van dit motorblok is besteed, is het geen wonder dat er sterke geruchten de ronde doen dat ons binnenkort een nog krachtiger R400-versie van de Golf te wachten staat.

Over het oog voor detail kunnen we dus niet klagen. Zowel Audi als VW zijn tot het uiterste gegaan om ons de auto voor te zetten die hen voor ogen stond. Neem van ons aan dat dit niet alleen geldt voor de motoren en de aandrijving, maar voor ieder detail van de R en de S1. Dat valt meteen op als je naast de twee auto’s staat. Zou er na alle aandacht en energie die is besteed aan de kwaliteit en het uiterlijk nog wel ruimte zijn geweest om stil te staan bij de rijeigenschappen?

'Ondanks z’n compactere voorkomen komt de Audi niet leniger of wendbaarder uit de hoek dan de VW'

Het niveau van perfectie dat is bereikt bij ogenschijnlijk ondergeschikte zaken als de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen en het perfect aansluitende plaatwerk doet vrezen dat de koek op een zeker moment op was, maar dat blijkt gelukkig niet het geval. Het uiterlijk zichtbare kwaliteitsniveau zet zich ook voort op plaatsen die minder in het oog springen. Bij echt goede auto’s gaat het niet alleen om een verzameling kwalitatief hoogstaande onderdelen. Het geheel moet meer zijn dan de som der delen. Dat is precies waarin de Golf R zo sterk is. De R weet van meet af aan te verrassen. Het begint met het oogstrelende uiterlijk, maar zoals je de lagen van een ui afpelt, kom je ook met iedere kennismaking steeds dichter bij de kern van deze VW. Zodra je instapt, merk je hoe comfortabel de Golf is. Even later voel je de soepele rijeigenschappen, vervolgens valt de directe en accurate respons van de motor op en een paar kilometer verder verbaast de kristalheldere eerlijkheid en directheid van de besturing. Bij iedere kilometer die je aflegt, komt een nieuwe sterke eigenschap naar boven. Het wordt steeds beter. Iedere twijfel die je mocht hebben, wordt de kop ingedrukt.

Zoek je favoriete weggetje op en bereid je erop voor dat de Golf R je moeiteloos uit je sokken blaast. Dit is de auto die werkelijk alles lijkt te kunnen. Rustig rondtoeren, met een verbruik van 7 liter per 100 km, ingezet worden als representatieve zakenauto of dienst doen als rotsvaste sneeuwploeg tijdens wintervakanties: het kan allemaal. En natuurlijk kun je jezelf ook volledig uitleven met een volbloed raspaard, dat in 5 seconden van 0 naar 100 accelereert. De Golf R draait er zijn hand niet voor om.

Het gebeurt niet vaak dat het team van TopGear ’s ochtends met een dromerige blik in de ogen het kantoor binnenkomt, maar het uitgebalanceerde chassis en de dominantie en perfectie van het motorblok van de Golf R doet ons dromen als schooljongens.

Is er helemaal niets dat tegenvalt? Jawel: de stoelen staan te hoog. Verder kunnen we eigenlijk niets verzinnen. Nou vooruit, aanvankelijk hadden we ook even twijfel over het motorgeluid, maar na verloop van tijd is iedereen daar ook tevreden mee.


Op de S1 valt meer aan te merken. Ook de stoelen van de Audi staan irritant hoog en de S1 zou een stuk beter aanvoelen als de besturing wat speelser en communicatiever zou zijn. Ook vinden we de Audi aan de voorkant te zwaar aanvoelen. De 59/41-verdeling van de Golf is vrijwel gelijk aan die van de S1, maar de R is veel sneller bereid de achteras flink aan het werk te zetten en is in staat om desnoods 100 procent van het vermogen naar één van de twee assen te sturen. De Audi is net iets minder verfijnd en precies dan de Golf, maar daar staat tegenover dat de S1 wel een stuk levendiger aanvoelt.

De S1 maakt een bescheiden en opgewekte indruk, waardoor andere weggebruikers zich niet snel geïntimideerd zullen voelen. Daardoor kom je met veel dingen weg die je anders lelijk kunnen opbreken. De Audi nodigt uit tot ondeugend gedrag en is erop gebrand om iedere rit tot een klein feestje te maken. En de S1 is snel. Heel snel. Een 1.390 kilo zware raket in zakformaat, aangedreven door de opgewaardeerde 2,0-liter turbo uit de Golf GTI. Wij noteerden 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook de handgeschakelde versnellingsbak voldoet prima. Audi heeft nog even met het idee gespeeld een dsg-bak te monteren, maar dat zou ruim 25 kilo meer gewicht in de neus hebben gelegd. Dat kan de S1 best missen en er is ook geen noodzaak toe. Ook de twee dubbele uitlaten zijn een aardig detail. Niet strikt noodzakelijk, maar het maakt het beeld wel helemaal af. Complimenten aan de technici van Audi.

Wat gewicht betreft, ontlopen de twee auto’s elkaar niet veel. Ondanks z’n compactere voorkomen komt de Audi niet leniger of wendbaarder uit de hoek dan de VW. Op zijn beurt is de Golf R beter in balans, maar nauwelijks sneller dan de S1.

Sommigen van ons geven de voorkeur aan de Audi S1. Ze zitten er jammerlijk naast, maar het is begrijpelijk. De S1 is een brutaal, opgewonden standje, maar wel eentje met die vier beroemde ringen voorop. Die kwaliteit merk je ook. Eigenlijk is het net een mini-Quattro.

Laten we nog eens terugkijken naar de BMW M3. We hadden onderling de volgende discussie: wat zou je doen als je de keuze had tussen de M3 en de Golf R? Uiteindelijk kozen de meesten van ons voor de VW. Zelfs de fanatieke baasjes onder ons, die liefst driftend de parkeergarage binnenrijden.

Langzame, maar zekere progressie. Dat omschrijft de Golf R het beste. Volkswagen heeft de toch al geweldige GTI nog verder onder handen genomen en heeft daarbij alles in dienst gesteld van de zoektocht naar perfectie. En dat is gelukt. Meer nog dan Audi met de S1 deed. De R is dus niet zomaar een paar extra aangedreven wielen. Gefeliciteerd Volkswagen, de Golf R is op dit moment de beste hete hatchback.

Reacties