De ontwerpers konden aan de buitenkant niet zoveel eer behalen, dus gingen ze los op het interieur. Het ziet er strak en praktisch uit, voorzien van allerhande moderne snufjes. Je zou denken dat de stoelen achter elkaar staan, maar toch zit de passagier naast de bestuurder. Door de stoelen iets te laten verspringen hoef je niet bang te zijn dat je schouder-aan-schouder zit. De passagiersstoel kan niet verschoven worden, de bestuurder kan zijn stoel tezamen met het stuur verstellen. Als je niet langer bent dan 1,80 meter kun je hier goed zitten. ‘We wilden er een echte Volkswagen van maken, maar tegelijkertijd het onderscheidende karakter benadrukken’, zegt Andrew Hart-Barron, de Britse VW-ontwerper. Het is ‘m gelukt, met een goede mix van bestaande VW-onderdelen, mooie zwarte pianolak op het dashboard en een matte koolstofvezel afwerking, die aanvoelt als fluweel. Wanneer de vleugeldeuren in Lamborghini-stijl sluiten, staren 22 VW-ingenieurs naar de XL1 – op dit moment nog de enige ter wereld. Daar gaat hun 2,5 miljoen kostende prototype. Om te starten moet je een paar knoppen indrukken, maar de roffel van een ontwakende diesel hoor je niet. Totdat de acculading is teruggelopen naar 22 procent rijdt de XL1 elektrisch. We gaan dus in stilte de stad in. Hoewel, stil? De smalle Michelin-bandjes maken behoorlijk wat geluid, net als de jankende elektromotor. Daar komt nog eens bij dat het comfort bij lage snelheden niet overhoudt en dat je elk moment een vette SUV op je dak verwacht. Het gaat al een stuk beter als we de autoweg op gaan. Het comfort neemt toe, terwijl het motorgeluid juist afneemt. Als je het gaspedaal intrapt, komt ineens de verbrandingsmotor tot leven waardoor de XL1 als bij donderslag transformeert in een geweldig pleziermobiel. Het koppel van de elektromotor sleurt behoorlijk aan de auto, door de dsg-bak is rijplezier verzekerd. De stepwieltjes laten nauwkeurig weten wat er onder je gebeurt, door de onbekrachtigde besturing stuurt ie lekkerder dan welk VW-model ook. Het is opvallend hoe snel de XL1 alleen op elektrokracht kan rijden. Volgens Volkswagen heeft ie ten opzichte van de toch al zuinige Golf 1.6 TDI maar de helft van de energie nodig om 100 km/u te rijden. Biedt de XL1 plezier? Ja. Is ie zuinig? Ook. Aan het einde van de testrit was de naald van de brandstofmeter nauwelijks van z’n plek gekomen. Maar het publiek voor de XL1 is zeer beperkt. Volkswagen kan per jaar maar 6.000 stuks bouwen, de technologie is nog niet onbeperkt voorhanden en bovendien erg kostbaar. De prijs zal zo rond de 45.000 euro liggen. Maar de auto is ook een proeftuin voor technieken die in andere modellen worden toegepast. De CO2-uitstoot van een Up met deze technologie zou zo rond de 70 g/km uitkomen. Ook de led-lampen zijn bijna productierijp. De bouwwijze met koolstofvezel zien we terug in de Lamborghini Aventador. Het project is een geesteskind van de hoogste baas bij Volkswagen, Herr Doktor Ferdinand Piëch zelf. In 2002, toen hij nog een treetje lager in de pikorde stond, is hij met een prototype van een één-liter auto vanuit Wolfsburg naar een vergadering in Hamburg gereden. Het 290 kilo lichte autootje was lawaaiig en provisorisch, maar wel zeer innemend en met een verbruik van 0,94 l/100 zo zuinig als wat. In 2009 stond de tweede generatie op de beurs in Frankfurt. Die auto is verder strakgetrokken en ziehier: de XL1. De auto laat zien dat je veel lol met een auto kunt hebben zonder dat dat sloten brandstof hoeft te kosten. Een geweldige ervaring om hiermee te rijden en de rest van de wereld zal het daar, ergens in 2013, vast mee eens zijn.‘De XL1 laat zien dat je veel lol met een auto kunt hebben zonder dat dat sloten brandstof hoeft te kosten’
Volkswagen XL1
Leuk
Ziet er goed uit en is zuinig
Niet leuk
De zware vleugeldeuren en het interieurlawaai
TopGear-vonnis
Dit eco-proeftuintje van VW brengt mooie vruchten voort, maar helemaal rijp zijn ze nog niet
Prestaties
0-100 km/u in 11,9 sec., top 160 km/u, 0,9 l/100 km
Techniek
800 cc, tweecilinder, achterwielaandrijving, 47 pk/120 Nm (elektro), 27 pk/100 Nm (verbranding), 795 kg, 24 g/km CO2
Doen!
Aandelen Koninklijke Olie verkopen
Niet doen
Denken dat de XL1 sciencefiction is
Prijs NL n.n.b.
Prijs BE n.n.b.
Reacties