Voor een spannende VT1 op Japan heb je niet extra vroeg op hoeven staan. Het was fijn om F1-auto’s weer te zien rijden op Suzuka, maar verder kwam het enige vermaak van Logan Sargeant die zijn Williams in de muur zette. Het team meldt na de eerste training dat de monteurs meer tijd nodig hebben om de auto te repareren. Sargeant doet daarom niet mee aan de 2e vrije training in Japan, maar zou morgen bij VT3 weer van de partij moeten zijn.
Inmiddels is het weer verslechtert in Suzuka en zijn er wat druppels gevallen. De voorspelling zegt dat er nog wat meer regen gaat vallen tijdens deze oefensessie. De enthousiaste Japanse fans hebben alvast de poncho’s tevoorschijn getoverd. Dit publiek ziet de eerste 15 minuten een lege baan. De teams willen geen onnodige schade riskeren of het setjes intermediates verspillen aan deze training.
Eindelijk actie op de baan, maar helaas met mondjesmaat
Lewis Hamilton is de coureur die de ban breekt. Hij meldt dat het eigenlijk best wel droog is op wat plekken en de kerbstones na. Toch haalt Mercedes zijn coureur naar binnen, omdat de voorspelde regen is gekomen. Daniel Ricciardo, die tijdens VT1 zijn stoeltje afstond aan Iwasa, rijdt op dat moment naar buiten op medium-banden. Terwijl de regen toeneemt, maakt Ricciardo tergend langzaam zijn ronde af op de slicks. Voorlopig geen prettige voorbereiding voor de goedlachse coureur.
Halverwege de 2e vrije training in Japan komt het met bakken uit de lucht in Suzuka. Dit weerhoudt Oscar Piastri er niet van om de intermediate-banden eens aan de tand te voelen. ‘Het is niet echt zo nat’, vat Piastri zijn eerste en enige rondje samen. Direct hierna volgen Tsunoda en beide Saubers op dezelfde regenbanden. Het zou inmiddels weer gestopt zijn met regenen waardoor de baan te droog is voor inters en te nat voor slicks.
Tijd voor de zachte banden
Tegen het einde van de training durft Kevin Magnussen het aan om op droogweerbanden naar buiten te gaan, maar die komt van een koude kermis thuis. Het werkt gewoonweg niet volgens de Haas-coureur. Albon gelooft daarentegen dat de baan wel klaar is voor de banden zonder profiel. Piastri volgt deze oproep. In zijn snelste tijd is hij ruim vier seconden trager dan Verstappen was in VT1.
Met nog anderhalve minuut te gaan durft ook een groot deel van de overige coureurs het aan, maar het is dan al te laat om voldoende temperatuur in de banden te kweken en een rappe ronde te produceren. Uiteindelijk is Piastri de snelste in deze weinig zeggende trainingssessie. We hopen dat de kijkers van ViaplayTV genoten hebben.
Uitslag van de 2e vrije training voor de GP van Japan 2024
- Piastri
- Hamilton
- Leclerc
- Tsunoda
- Ricciardo
- Norris
- Sainz
- Zhou
- Bottas
- Albon
- Magnussen
- Hülkenberg
- Ocon
- Verstappen
- Sargeant
- Gasly
- Pérez
- Alonso
- Stroll
- Russell
Hoe laat begint F1 op Suzuka?
Zaterdag 6 april
3e vrije training: 04:30 uur – 05:30 uur
Kwalificatie: 08:00 uur – 09:00 uur
Zondag 7 april
Race: 07:00 uur
Reacties