Voorlopig moeten de data-engineers het vooral doen met informatie uit VT1. De tweede training in Suzuka viel deels in het water, letterlijk. Door de regen bleven de coureurs voor een groot gedeelte binnen of in sommige gevallen zelfs de hele training binnen. Het is dus zaak tijdens deze 3e vrije training in Japan om veel kilometers te maken. Tenminste, voor sommige teams.

Max Verstappen staat bijvoorbeeld vlak voor het begin van VT3 te trappelen totdat het licht aan het einde van de pitsstraat op groen springt zodat hij het raceasfalt op kan. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich Lando Norris. Terwijl Verstappen inmiddels wordt losgelaten op de baan, is de McLaren-coureur lopend onderweg naar zijn pitbox waar hij her en der wat handtekeningen uitdeelt.

Red Bull-coureurs zijn het niet eens over de RB20

Na de eerste paar rondjes in VT3 wordt Verstappen gevraagd of hij wat wil veranderen aan de voorvleugel. Meestal reageert Verstappen met ‘een paar clicks’ neerwaartse druk erbij of eraf. Deze keer niet: ‘Nee, hij voelt best goed’, antwoordt Verstappen vol zelfvertrouwen. Aan de andere kant van de Red Bull-garage is het minder rustig. Sergio Pérez is totaal niet te spreken over zijn auto. ‘Wat is dit rijgedrag? Kijk ernaar!’ en ‘Ik heb het vooral moeilijk in de lage-snelheidsgedeeltes’, zegt Pérez op de boordradio.

Later begint ook Verstappen te klagen over de RB20. ‘Ik heb best veel onderstuur. Hij stuurt echt voor geen meter’, vertelt de wereldkampioen aan zijn team. Er wordt meteen geschakeld naar een andere instelling voor het differentieel. Daarna zijn er geen negatieve berichten meer van Verstappen te horen, wat doet vermoeden dat het probleem opgelost is.

Tussendoor schiet Ricciardo van de baan of aan het begin van de S-bochten, maar daar is genoeg gras om de VCARB uit de muur te houden. Aan het einde van de sessie halen alle coureurs zachte banden van stal om te oefenen voor de kwalificatie. Hierdoor krijgen we een beeld van hoe de teams mogelijk gaan presteren tijdens de kwalificatie later deze ochtend. We zeggen mogelijk, omdat het straks wat warmer is waardoor het rubber onder de auto’s anders reageert dan nu en de performance kan verschillen.

Wie heeft de beste kaarten voor pole op Suzuka?

Na de oefenrondjes op de zachte banden is Max Verstappen de snelste. Toch is de Nederlandse coureur niet helemaal tevreden. ‘De rechterkant van de auto is duidelijk een stuk erger’, zegt hij na zijn rondje. Wellicht dat de monteurs nog vlug wat kunnen aanpassen voor we gaan kwalificeren.

Achter Verstappen sluit teamgenootje Pérez en aan daarna de auto’s van Mercedes. Alonso is de eerste coureur die meer dan een halve seconde moet toegeven op Verstappen. Hij eindigt als vijfde voor Norris, Sainz en Piastri. Het lijkt erop dat Verstappen probleemloos naar de pole gaat rijden en dat Mercedes het tweede team is over één ronde. Of dat ook zo is, gaan we tussen 08:00 en 09:00 uur zien.

Uitslag van de 3e vrije training voor de GP van Japan 2024

  1. Verstappen
  2. Pérez
  3. Russell
  4. Hamilton
  5. Alonso
  6. Norris
  7. Sainz
  8. Piastri
  9. Tsunoda
  10. Leclerc
  11. Albon
  12. Bottas
  13. Ricciardo
  14. Ocon
  15. Zhou
  16. Hülkenberg
  17. Gasly
  18. Stroll
  19. Sargeant
  20. Magnussen

Hoe laat begint F1 op Suzuka?

Zaterdag 6 april
Kwalificatie: 08:00 uur – 09:00 uur

Zondag 7 april
Race: 07:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)