Voorlopig is Max Verstappen ongenaakbaar in de kwalificatiesessies dit jaar. Bij iedere race is de regerend wereldkampioen gestart vanaf de eerste plaats. Ook in Japan pakt Verstappen pole, al zat teammaat Sergio Pérez er deze keer maar 0,066 seconden achter. Kan Verstappen deze positie converteren naar een overwinning? Dat gaan we nu zien.
De (valse) start van de GP van Japan 2024
De rode lampen op Suzuka doven, en Max Verstappen komt geweldig weg. Zijn leiding komt niet in gevaar. Verder naar achteren gaat het mis tussen Ricciardo en Albon. Ricciardo komt vrij langzaam de eerste twee bochten door en wordt links en rechts ingehaald. Wanneer Albon met meer snelheid via de buitenkant ook voorbij wil aan de Racing Bull gaat het fout. Ricciardo heeft de Williams niet gezien, schuift naar rechts en raakt daarmee Albon. De twee auto’s raken in een spin en eindigen in de bandenstapels. De schade bij beide auto’s is aanzienlijk. Schade die Williams zichzelf niet kan permitteren.
Door de zware crash zijn de bandenstapels in de war geschopt. Daarom wordt de rode vlag gezwaaid. Na een klein half uur aan wegwerkzaamheden zijn de marshalls klaar en wordt de rode vlag opgeheven. Voor de herstart hebben verschillende coureurs ervoor gekozen om banden te wisselen. De top drie blijft op deze bandenset staan als waarmee ze eerder de race begonnen.
De herstart van de F1-race in Japan
Verstappen komt minder lekker uit zijn startvakje, maar van een aanval door zijn teamgenoot komt het niet. Ook Norris zit er wat dichterbij dan bij de eerste start, maar heeft te weinig snelheid om aan te vallen. Eenmaal op gang rijden de Red Bulls gemakkelijk weg bij de rest van het veld. Na één rondje met DRS vergroot Verstappen het gat al snel naar ruim twee seconden.
Na een ronde of vijf komen de eerste auto’s die op de zachte band rijden naar binnen voor een bandenwissel. Aan het einde van de elfde ronde komt Lando Norris naar binnen om zijn mediums in te ruilen voor nieuwe harde banden. Drie ronden later komt ook Zhou Guanyu naar binnen, maar niet om zijn banden te wisselen. Zijn Sauber heeft een tegenwerkende versnellingsbak. Het probleem is zo groot dat de auto uit de race wordt gehaald.
Pérez verliest de tweede plaats aan Norris
Lando Norris doet er goed aan om wat eerder te stoppen. Wanneer Pérez aan het begin van ronde 16 weer de baan op komt, ligt Norris ruim vier seconden voor hem. Een rondje later gaat ook Verstappen nieuw rubber halen en komt ruim 2,5 seconden voor de McLaren terug op de baan. Pérez loopt vervolgens snel in op Norris, maar dan stuiten beiden op de Mercedessen.
Norris heeft minder moeite met het inhalen van de Mercs dan Pérez. Nadat deze twee hordes genomen zijn, kan Pérez zijn eigen tempo rijden en verkleint hij het gat met ongeveer een halve seconde per ronde. Aan het einde van de 23ste ronde, uit een totaal van 53, heeft Pérez Norris ingehaald. Norris rijdt trouwens op harde banden terwijl beide Red Bulls voor de tweede keer deze race op mediums staan. Verstappen en Pérez moeten dus nog een keer naar binnen om te wisselen naar de zachte of harde band.
Leclerc probeert Sainz te helpen, maar schiet van de baan
Charles Leclerc rekt zijn eerste stint uit om zo de concurrenten van Sainz op te houden. Verstappen weet Leclerc niet lang achter zich te houden. Ook Pérez komt makkelijk voorbij aan de Ferrari. In de tweede Degner-bocht vergaloppeert Leclerc zich en schiet rechtdoor. Norris sluit hierna aan, maar die weet Leclerc wel af te remmen. De Ferrari en McLaren gaan tegelijkertijd naar binnen. Ook hierna blijft Leclerc voor zijn opponent.
Met nog achttien ronden te gaan, maakt Pérez zijn laatste pitstop. Hij valt weer terug achter Norris, maar zit er nu een stuk dichter achter. De volgende ronde is het dan ook al raak en is Norris gezien. In diezelfde ronde wisselt ook Verstappen voor de laatste keer het rubber. Niet veel later haalt Pérez ook weer Leclerc in waardoor de Red Bulls weer aan de leiding gaan na de pitstop van Sainz.
Sargeant zorgt nog bijna voor een spannend einde
Met nog tien ronden te gaan, heeft Max Verstappen tien seconden voorsprong op zijn teamgenoot. Inmiddels is de leider van de race aanbeland bij achterblijver Sargeant. Verstappen ziet hoe de Williams voor zijn neus van de baan schiet. Op dezelfde plek als Leclerc gaat Sargeant rechtdoor. Anders dan het momentje van Leclerc schiet Sargeant de grindbak in. De Williams-coureur houdt zijn auto uit de muur en rijdt achteruit terug op de baan. Als Sargeant wel de muur had geraakt en voor een safety car had gezorgd, hadden we een leuk einde kunnen krijgen. Maar ja, als je tante een snor had …
Lando Norris weet in de eindfase niet het tempo vast te houden en maakt ook nog eens een remfout wanneer hij onder druk staat van Carlos Sainz. Niet veel later geeft Norris zich gewonnen en kan Sainz zich richten op het podium. Zijn teammaat Leclerc bezet nu de derde plek. Met nog acht ronden te gaan zit Sainz binnen DRS-afstand van zijn teamgenoot. Helaas komt het niet van een titanenstrijd: Leclerc geeft zich gewonnen en maakt het Sainz niet al te moeilijk.
Russell en Piastri stoeien om P7
Russell maakt richting het einde van de race nog een ontzettend late actie op Piastri in de laatste chicane. Doordat Russell zijn auto op het snijpunt van de bocht parkeert, kan Piastri niet insturen en snijdt de McLaren de bocht af. De stewards kijken nog of hier een straf voor moet komen. In de laatste ronde gaat Russell voorbij aan Piastri.
Verstappen vist intussen op zijn oude harde banden nog het extra punt binnen voor de snelste raceronde. ‘Niet slecht met zulke oude banden’, zegt Verstappen hierover op de boordradio. Hij rondt een perfect af met de maximale score. Pérez komt bijna veertien seconden later over de streep als tweede en Sainz bewijst nog steeds in goede vorm te verkeren. Hij pakt de derde plaats.
F1 in Japan: Uitslag van de GP van Japan 2024
- Verstappen
- Pérez
- Sainz
- Leclerc
- Norris
- Alonso
- Russell
- Piastri
- Hamilton
- Tsunoda
- Hülkenberg
- Stroll
- Magnussen
- Bottas
- Ocon
- Gasly
- Sargeant
- Zhou – DNF
- Ricciardo – DNF
- Albon – DNF
Reacties