‘Max Verstappen de snelste in 1e vrije training’ en ‘Max Verstappen P1 bij VT2’ zijn koppen die veelvuldig voorbij komen bij samenvattingen van moderne F1-trainingssessies. Maar bij de GP van Emilia-Romagna 2024 is dit Verstappen nog niet gelukt. Sterker nog, de dominantie ligt in VT1 en VT2 nu bij Leclerc. Inderdaad, het zijn nog maar trainingen waar tijden minder relevant zijn, maar een indicatie van de moeilijkheden van Red Bull is het wel. Eens zien of de problemen van Verstappen vandaag opgelost zijn tijdens de 3e vrije training in Imola.
Het is aan het begin van de trainingssessie vrij rustig op de baan waardoor Verstappen rustig zijn schema kan afwerken. Hij merkt op dat zijn auto teveel grip aan de voorkant heeft in de eerste sector. Bij Ferrari loopt het nog steeds op rolletjes. Deze keer in Sainz de snelste. Lewis Hamilton is twee seconden trager dan Sainz en vraagt zich af waar hij die tijd kan terugwinnen. ‘We verliezen acht tienden op het rechte stuk’, legt Hamiltons engineer uit. De update van Merc lijkt daarmee vooralsnog geen upgrade te zijn.
Alonso zorgt voor een rode vlag
Met nog 35 minuten te gaan, wordt de gele vlag gezwaaid in het laatste deel van de baan. Fernando Alonso is in de laatste bocht van het asfalt gegleden. De Aston Martin-coureur komt al niet lekker uit het eerste deel van Rivazza en in het tweede deel neemt hij teveel snelheid mee, verliest de grip op de achterkant en schuift van de baan. Alonso knalt hard achteruit in de muur waardoor zijn training erop zit.
Na het incident met Alonso, laat McLaren zien hoe snel ze zijn zonder de snelste tijd te rijden. Waar gisteren Norris op weg was naar een erg snelle tijd en het vergooide in de laatste bocht, doet Piastri dat vandaag. Aluhoedjes zullen zeggen dat de McLarens dit met opzet hebben gedaan om het volledige potentieel te maskeren. Later vervolledigt Piastri wel een hele ronde en is een halve seconde sneller dan wie dan ook. Piastri is ook de enige van de toprijders die aan het einde van een sessie een snelle ronde neerzet op verse rode banden.
Pérez eindigt de sessie in de muur
Met nog een minuut of vijf te gaan, schiet Sergio Pérez van de baan. In de smalle chicane, de Variante Alta, stuurt Pérez teveel richting de kerbstone waarmee hij zijn auto lanceert. Bij de landing is Pérez alle controle kwijt, stuurt heen en weer, maar zijn auto gaat alleen nog maar rechtdoor. De Red Bull gaat door het grind en eindigt met een gebroken voorvleugel in de muur.
Wederom doen de Italiaanse marshalls goed werk en zijn er nog een paar minuten te gaan wanneer de baan weer wordt vrijgegeven. Zo’n beetje alle coureurs willen nog een poging doen om data te vergaren. Daardoor wordt het een sprint uit de pits om maar een rondje te vervolledigen en zo nog een rondje te mogen rijden. Het levert zelfs wat gevechten op. Gasly houdt Piastri en Leclerc op terwijl Magnussen moet uitwijken naar het gras om een groepje auto’s te ontwijken.
Norris scherpt daarbij als enige zijn tijd aan en sluit aan achter zijn teamgenoot. Daarmee toont McLaren dat het team mee gaat doen om de pole-position. Daarnaast zullen de Ferrari’s snel zijn en mag je Verstappen natuurlijk niet uitvlakken. Kortom, een aantal goede redenen om straks in te schakelen voor de kwalificatie in Imola.
Uitslag van de 3e vrije training voor de GP van Emilia-Romagna 2024 in Imola
- Piastri
- Norris
- Sainz
- Leclerc
- Russell
- Verstappen
- Albon
- Ocon
- Stroll
- Hülkenberg
- Ricciardo
- Pérez
- Tsunoda
- Bottas
- Sargeant
- Magnussen
- Hamilton
- Alonso
- Gasly
- Zhou
Hoe laat begint F1 op Imola?
Zaterdag 18 mei
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur
Zondag 19 mei
Race: 15:00 uur
Reacties