Dutch GP: Alonso stuitte op bijzondere fout in simulator

Bij Alpine gaat het fout in de simulator bij Hugenholtz

Foto('s): AlpineFernando Alonso in de F1-auto
Foto('s): AlpineFernando Alonso op Circuit Zandvoort
Foto('s): AlpineFernando Alonso op Circuit Zandvoort met Coronel
Foto('s): AlpineFernando Alonso op Circuit Zandvoort met Coronel
Foto('s): AlpineFernando Alonso op Circuit Zandvoort met mondkapje
Fernando Alonso in de F1-auto
Fernando Alonso op Circuit Zandvoort
Fernando Alonso op Circuit Zandvoort met Coronel
Fernando Alonso op Circuit Zandvoort met Coronel
Fernando Alonso op Circuit Zandvoort met mondkapje

Voor het eerst in zijn leven zette Alonso deze week voet buiten Schiphol. Dat betekent dat hij nog nooit eerder op Zandvoort heeft gereden. Gelukkig is de technologie zo ver dat F1-coureurs al veel kunnen oefenen in de simulator voordat ze überhaupt in de buurt zijn van het asfalt. Maar ook voor de coureurs die eerder op Zandvoort reden, zijn het nieuwe asfalt en de nieuwe bochten opnieuw een uitdaging. We kregen de kans om de Alpine-coureur te spreken. Hij vertelt dat hij gisteren al zo’n honderd rondes reed in de simulator, maar de perfecte racelijnen weet hij nog niet. Vooral de nieuwe kleine kombocht is een vraagteken, en dat heeft een bijzondere reden.

Een glitch in de simulator

Over de perfecte lijn door Hugenholtz zegt Fernando Alonso: ‘We keken naar een race in de Formule Renault van een paar maanden geleden. We hebben al hun video’s. Zij ging heel hoog in bocht drie. Maar als je in onze simulator heel hoog gaat, dan is er een glitch en je verliest de auto. Dan ga je ondergronds. We konden nog niet veel rondes experimenteren in die bocht. Dus ik kijk uit naar morgen.’ Gelijk voluit gaan, dat zal hij waarschijnlijk niet doen: ‘Als we morgen meer en meer gaan pushen, moeten we voorzichtig zijn. Dit circuit vergeeft je niet.’

De kombochten zullen sowieso een uitdaging zijn: ‘F1-auto’s zijn niet ontworpen om te rijden op dit soort kombochten. In de vrije training moeten we experimenteren met rijhoogte in verband met het raken van de voorvleugel [van het asfalt]. Ze zijn niet gemaakt voor dit soort circuits. […] De voorbanden zullen veel stress krijgen. We maken ons een beetje zorgen om het leven van de banden. Het is fijn om wat meer meters te maken en data te verzamelen. Tegelijkertijd nam Pirelli de drie hardste banden mee voor de zekerheid. Met die drie banden zou het goed moeten komen.’

Nog even over Kimi Räikkönen

Uiteraard lieten we de kans niet onbenut om over het vertrek van Räikkönen te vragen. Nu Alonso volgend jaar de oudste coureur is in de F1, gaat hij de records van Kimi proberen te breken? Alonso: ‘Ik weet niet precies hoeveel races hij meer heeft dan ik en hoeveel ik er moet doen om zijn records te verbreken. Het verandert niet veel voor mij, het is niet mijn motivatie om te blijven racen. Mijn missie is om sneller te zijn. Met de nieuwe reglementen hebben we hoop dat de F1 meer open is voor meer teams. Zonder Kimi zijn er weer mogelijkheden voor andere coureurs. Kimi heeft veel bereikt in de F1 en ik wens hem het beste.’

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken