De TDF-1 is een F1 auto die jij kunt kopen

En ook nog eens zonder halo

Circuit-pakketten zijn heet in supercarwereld. Klanten betalen grof voor een paar kilo minder en een paar vierkante centimeter koolstofvezel meer. En zelfs nog veel meer voor een auto die niet buiten de hekken van een circuit mag komen. Wil je écht een circuitspeciaaltje hebben, dan gaat er weinig boven deze TDF-1, die gebaseerd is op een echte F1-auto.

De klant mag kiezen of hij een Sauber-chassis uit 2012 wil of een Marussia-chassis uit 2011. Weg is de hoogtoerige 2,4-liter V8 met een net zo hoge onderhoudsrekening en terug komt een vriendelijkere 1,8-liter viercilinder turbomotor die tot 9.000 tpm klimt. Volgens het Engelse bedrijf dat de auto’s bouwt, kun je er zonder problemen mee naar een circuitdagje zonder een roedel monteurs mee te nemen.

De door Mountune ontwikkelde viercilinder moet elke 12 maanden of elke 2.800 kilometer voor onderhoud. TDF belooft 90 procent van de originele power en ervaring. De viercilinder produceert ruim 600 pk en de auto zou 4 g in de bochten trekken, en 4,5 g bij het remmen. Zelfs een DRS-systeem is aanwezig en voor de veiligheid gaat de vleugel vanzelf terug naar zijn normale stand in een bocht. De 0-100-tijd is ongeveer 2 seconden en de topsnelheid is hoger dan 320 km/u.

De Soft-, Medium en Hard-banden komen van Pirelli en de velgen van OZ, net als bij de echte F1-auto’s. Bij elke aankoop krijg je transportkisten met een lading reserveonderdelen en gereedschap, zodat je het gemakkelijk naar circuits overal ter wereld kunt laten vervoeren.  Je krijgt een stoel op maat en een training  in de simulator van TDF. W Series-coureur Jessica Hawkins overziet de training en je kunt meedoen met circuitdagen van TDF op Catalunya en Paul Ricard.

De prijs is een niet misselijke 1,78 miljoen euro, maar dan heb je wel een echte F1-auto. Gezien je geen voltallige pitcrew in dienst moet nemen of de motor na elke race moet vervangen, zou je dit kunnen categoriseren als een betaalbare vorm van F1. Nu is het wachten tot iemand hem, net als bij de Aston Martin Vulcan en de McLaren P1 GTR, ombouwt tot straatlegale F1-auto.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws