Formule 1 schreef geschiedenis in 2023, maar niet op de manier zoals iedereen het zou willen zien. Er kwam geen titanenstrijd om het kampioenschap, niet eens tussen twee teamgenoten. Verstappen reed iedereen op een hoopje en lag 1.003 ronden aan de leiding. Dit kunstje zal hij in 2024 vast over willen doen, maar daarvoor moet Red Bull goed omspringen met alle veranderingen in de F1 voor 2024.

De vooruitzichten zijn goed voor Verstappen. In 2024 zijn er geen grote veranderingen aan F1-auto’s gepland. De motoren blijven tot 2026 hetzelfde, de banden veranderen niet net als het grootste gedeelte van de technische regels. Verstappen heeft niet vaak het uiterste moeten vragen van zijn materiaal, dus we verwachten dat deze minimale wijzigingen niet veel gaan doen aan de dominantie van Verstappen.

Lees ook: Zo kun je gratis F1 kijken in 2024

Twee nieuwe namen op de grid

Er komen in 2024 geen nieuwe coureurs op de grid, maar er zijn wel twee teams die een nieuwe naam dragen. Bij AlphaTauri kiezen ze ervoor om het hele team te rebranden. De nieuwe naam, logootjes en kleurstelling gaat Franz Tost niet meer meemaken als teambaas. Hij stopt na achttien jaar dienst en geeft het stokje over aan Laurent Mekies die overkomt van Ferrari.

  • AlphaTauri's Japan 2023
    Foto: © Red Bull Content Pool
  • Tsunoda Japan 2023
    Foto: © Red Bull Content Pool
  • Pascal Wehrlein Sauber F1 2017 Italië
    Foto: © Red Bull Content Pool
  • Sauber C36
  • Audi F1-auto in F1 22 rijdend op Bahrein schuin voor
    Foto: © Audi
  • AlphaTauri's Japan 2023
  • Tsunoda Japan 2023
  • Pascal Wehrlein Sauber F1 2017 Italië
  • Sauber C36
  • Audi F1-auto in F1 22 rijdend op Bahrein schuin voor

Ook het andere Alfa-team maakt een metamorfose door. Het team werd de afgelopen jaren gesponsord door Alfa Romeo, die ook technische input leverde. Na een zesjarige samenwerking stopt het voor Alfa Romeo. Het team gaat in 2024 verder als Sauber Motorsport, maar krijgt nog een nieuwe titelsponsor. Na twee jaar verandert de naam weer, want in 2026 komt Audi zich bemoeien.

De langste F1-kalender ooit is terug

De F1-kalender verandert niet zozeer, maar toch zijn er meer races. In 2023 werden er uiteindelijk 22 races verreden. China viel weg doordat er nog steeds gestoeid werd met het coronavirus. Er werd nog even gekeken of de race vervangen zou worden met een ander circuit, maar dit ging niet door. Ook de GP van Emilia Romagna ging niet door. Hier zorgden overstromingen voor de afgelasting.

Lees hier: De F1-kalender voor 2024 is bekend: drie races op zaterdag

In 2024 staan het Autodromo Enzo e Dino Ferrari en het Shanghai International Circuit weer op de F1-kalender. Daarmee zou 2024 het langste seizoen ooit worden. Overigens heeft de FIA gekeken naar een beter vliegplan. Vandaar dat sommige races van plaats gewisseld zijn. De GP van Las Vegas wordt nog wel opgevolgd door een race in het Midden-Oosten, iets waar de coureurs erg over klaagden.

Het sprintformat gaat op de schop

Vind van de sprintraces wat je ervan vindt, maar bij verschillende raceweekenden bracht het extra spanning op, bijvoorbeeld in België en in Oostenrijk. Teams hebben minder tijd om de auto perfect af te stellen en wie kijkt er nou echt graag naar drie trainingen? Daarom blijven de sprintweekenden ook in 2024, maar het format verandert wel iets.

De F1-commissie zegt nog niet waar de sprintraces worden gehouden en ook niet hoe het nieuwe format eruitziet. Wel meldt de commissie dat de sprintactiviteiten anders worden dan de GP’s. Verder wordt er gekeken naar tijden waarop gereden wordt en de parc fermé-regels. In de komende weken zou bekend moeten worden waar de sprintraces zijn in 2024.

Hittebestrijding na de GP van Qatar

De GP van Qatar van dit jaar was er eentje met een nare bijsmaak voor de F1 door omstandigheden waar de coureurs mee te maken kregen. Door de extreme hitte in de cockpit moest Logan Sargeant opgeven, viel Lance Stroll flauw achter het stuur en moest Ocon een straatpizza leggen. In 2024 rijdt de F1 later in het jaar in Losail waardoor het kouder moet zijn. De F1 neemt geen risico’s in 2024 en komt met veranderingen aan de auto om een herhaling te voorkomen.

‘Na de extreme temperaturen gedurende de Grand Prix van Qatar, heeft de commissie updates aan het technische reglement goedgekeurd om een luchthapper toe te staan die zorgt voor meer koeling voor de coureur in de auto. Extra analyse wordt gedaan naar aanvullende koeling mogelijkheden voor meer extreme omstandigheden’, schrijft de FIA. Dit zet de deur open voor een maas in de wet uit het verleden.

Lees ook: Dit interessante F1-trucje van vroeger kan wellicht terugkomen in 2024

Meer tijd tijdens filmdagen, maar minder tijdens testdagen

Eind februari komen de F1-kriebels weer. De teams maken hun kleurstellingen bekend en de eerste filmdagen worden gehouden. In 2024 mogen F1-teams nog steeds twee dagen gebruiken om plaatjes te schieten. Teams mogen 200 kilometer rijden tijdens een ‘promotioneel evenement’. Vorig jaar was dit nog 100 kilometer. De F1-auto’s moeten nog steeds op de speciale promotie-banden rijden en kunnen dus geen tot weinig waardevolle data verzamelen.

Hierna beginnen de testdagen in Bahrein. Van woensdag 21 februari tot vrijdag 23 februari kunnen teams van 10.00 uur tot 19.00 uur testen. Vorig jaar duurde de testsessies tot 19.30 uur. Na de testdagen hebben de F1-teams een week de tijd om de auto’s klaar te maken voor de seizoensstart die eveneens in Bahrein wordt gehouden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear