Wil je als kok een goede vegetarische maaltijd leren bereiden, dan ga je niet bij de Spare Rib Express aan de slag. Daar zou je overigens ook niet kunnen leren hoe je lekkere ribbetjes maakt, maar dat terzijde. Hetzelfde zou je kunnen denken van de F1; als je betere elektrische auto’s wilt ontwikkelen, dan ga je toch de Formule E in? Ford denkt daar net even anders over.

Red Bull zit met de Powertrain-divisie in het Engelse Milton Keynes en vermoedelijk heeft het team meer dan genoeg kennis op zak van de samenwerking met Honda. Red Bull heeft Ford niet nodig om een geheel nieuwe verbrandingsmotor te ontwikkelen, want de basis staat voor het grootste deel al.

Wat ze wel nodig hebben bij Red Bull? Horner en consorten hebben hulp nodig met de 350-kW elektromotor en de bijbehorende software die de kern vormt van het technisch reglement in 2026. Ford weet daar inmiddels meer dan genoeg over.

En wat heeft Ford aan de deal?

Het Amerikaanse automerk mag het beroemde logo op een (waarschijnlijk) winnende F1-auto plaatsen, dat is al een goede reden. Bovendien is F1 heel heet nu in Amerika. Duurzame brandstoffen en het streven naar koolstofneutraliteit is een belangrijk punt voor de F1 en daar vindt Ford alvast één match.

TopGear spreekt Jim Farley, de opperbaas van Ford, over de nieuwe samenwerking met Red Bull: ‘Het belangrijkste is hoe we de technische overdracht krijgen. Dit is waarom het voor mij begon te klikken. Toen we ongeveer drie jaar geleden serieus begonnen te worden met EV’s, realiseerden we ons dat aero de belangrijkste onderscheidende kenmerk in het fysieke product zou worden.’

De aerodynamica van de F1 zorgt voor betere EV’s

Farley: ‘De batterij is zo zwaar en zo duur wat betekent dat iedereen die de beste aerodynamica bedenkt, die kan de batterij kleiner maken waardoor de productie goedkoper wordt en de auto betaalbaarder. Iedereen kan een elektrische auto maken. Maar als je er geld aan wilt verdienen, moet je de grootte van de batterij minimaliseren. Om dat te doen heb je een betere aerodynamica nodig dan wie dan ook.’

Volgens de Ford-baas zit de beste kennis in de F1 en die kennis wil hij gebruiken voor betere aerodynamica voor zijn EV’s: ‘Dus we moesten rekruteren, en waar halen we de beste aero-mensen vandaan? In de Formule 1. Dus ik moest deze jongens hoe dan ook krijgen om te winnen in onze autobusiness.’

‘Christian en de anderen moeten – vanaf 2026 – de beste energiedichtheid hebben voor de batterijen en de beste besturingssoftware voor de batterijcel. En daar zijn we heel goed in geworden dankzij ons onderzoek en onze investeringen die we hebben gedaan. Uiteindelijk was het: “jij hebt dit nodig, ik heb dit nodig”, dus laten we ervoor zorgen dat het slaagt.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)