De FIA heeft eindelijk de plannen bevestigd voor het nieuwe reglement voor power-units in 2026. Het grote nieuws? De huidige 1,6-liter turbo-V6 blijft het hart van de aandrijflijn.

Ja, dit is slecht nieuws voor iedereen die hoopte dat met de komst van 100 procent duurzame brandstoffen ook de gillende V8-, V10- en V12-motoren zouden terugkeren. Maar de FIA heeft aangegeven dat er met het ingaan van het nieuwe reglement in het geheel geen fossiele brandstoffen meer in de F1 gebruikt zullen worden. Indrukwekkend.

Netto nul CO2 in 2030

‘De FIA blijft vooruitstrevend op het vlak van innovatie en duurzaamheid, in ons gehele motorsportportfolio. Het reglement van 2026 voor de power-units in de F1 is het meest vooraanstaande voorbeeld van die missie’, zegt FIA-baas Mohammed Ben Sulayem.

‘De introductie van geavanceerde PU-technologie samen met duurzame synthetische brandstoffen komt overeen met ons doel om voordelen voor gebruikers van straatauto’s te bieden en in 2030 netto geen CO2 meer uit te stoten. De Formule 1 is momenteel enorm aan het groeien en we hebben er vertrouwen in dat deze regels de spanning die onze veranderingen voor 2022 teweeg hebben gebracht verder zullen uitbouwen.’

Vier pijlers voor het nieuwe reglement voor de F1 in 2026

Wat verandert er dan nog meer? De FIA heeft vier hoofdpijlers waar ze zich met het nieuwe reglement voor F1 in 2026 op richten.

De eerste is ‘het spektakel behouden’, wat vooral betekent dat ze de V6-motoren blijven gebruiken. De tweede is ‘duurzaamheid en milieu’, voornamelijk gedekt door de eerdergenoemde niet-fossiele brandstoffen. Maar de nieuwe power-units zullen ook meer van hun aandrijfkracht uit het hybridesysteem halen. Zo’n 50 procent van de circa 1.000 pk zou uit elektrische assistentie moeten komen. Het verbruik van de verbrandingsmotoren wordt ook teruggedrongen. Het doel is om per Grand Prix slechts 70 kilo brandstof te gebruiken. In 2020 was er nog 100 kilo nodig.

Weg met de MGU-H

De derde pijler is ‘financiële duurzaamheid’. Er komt een specifieke budgetcap voor de power-units die tussen 2022 en 2025 op 95 miljoen dollar komt te liggen, en vanaf 2026 stijgt naar 130 miljoen dollar. Om teams te helpen die cap te halen, wordt de ingewikkelde MGU-H-unit (die de turbo’s op gang houdt en uitlaatgassen gebruikt om elektriciteit voor het hybridesysteem te genereren) geschrapt. Ook wordt de plaatsing van enkele hoofdcomponenten strakker aan banden gelegd. Zo moet de MGU-K nu bijvoorbeeld in het chassis zitten (binnen de veiligheidscel) naast de accu en andere hoog-voltage onderdelen, zodat de auto’s ook veiliger zijn.

Het verwijderen van de MGU-H zou ook moeten helpen met de vierde pijler van het reglement voor de F1 van 2026: ‘aantrekkelijkheid voor nieuwe power-unitfabrikanten’. Dit was blijkbaar een vereiste voor de merken van de Volkswagen Groep die zich in de sport willen gaan mengen. Het lijkt er dus op dat de F1-entree van Porsche en Audi nu steeds dichterbij komt.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie