De volgende keer dat je je auto net niet perfect in het vak zet en je partner maakt je belachelijk, zeg dan dat zelfs Fernando Alonso moeite heeft met parkeren. Hij zette zijn F1-auto voor de start van de GP van Saoedi-Arabië net buiten het vak en kreeg daarvoor een straf. Om dat in de toekomst te voorkomen, helpt de FIA de F1-coureurs een handje met inparkeren.
RacingNews365 sprak met een woordvoerder van de FIA. Hij zegt dat de startplekken 20 centimeter breder worden. In Australië aankomend weekend zie je de grotere vakken al. Daarnaast komt er een horizontale lijn in het midden van elk vak te staan. Deze lijn moet ervoor zorgen dat de coureurs hun auto’s recht in het vak kunnen zetten.
Waarom hebben F1-coureurs moeite met inparkeren?
Sinds de grote regelverandering van 2022 rijden de F1-auto’s met grotere wielen. De velgen groeiden van 13-inch naar 18-inch. Daardoor is het toch al geringe zicht nog kleiner. Verschillende coureurs hebben zich hier al over uit gelaten, waaronder Max Verstappen: ‘Het zicht vanuit de cockpit is gewoon echt slecht, dat is het voornaamste probleem waardoor je soms niet helemaal correct op de gridpositie staat.’
Een week voor het incident van Alonso ging het ook al mis bij zijn ex-teamgenoot, Esteban Ocon. Voor de start van de GP van Bahrein stond hij te ver naar de binnenkant en ook Ocon kreeg daarvoor een straf van vijf seconden. Met deze aanpassingen hoopt de FIA nog een herhaling van het knullige parkeren te voorkomen.
Reacties