Om de zoveel jaar denkt de FIA ‘weet je wat, we gooien de boel helemaal om’ als het om het F1-reglement gaat. Na Abu Dhabi 2021 was er dan ook genoeg om te veranderen. Niet alleen aan de regels van het racen; de gehele filosofie achter de auto’s ging op de schop. Nieuwe manieren om luchtstromen te geleiden moesten zorgen voor betere raceactie.
Dat was vorig jaar. Nu weten we inmiddels dat die regels goed werken. Omdat er minder ‘vieze’ lucht is, kunnen de auto’s elkaar beter en dichter op elkaar volgen. Nadat er wat problemen met het stuiteren werden verholpen, lijkt het er nu niet op dat er nog ingrijpende wijzigingen nodig zijn. Toch voert de FIA voor 2023 een aantal nieuwe regels toe aan de F1. We sommen ze hieronder voor je op.
Banden
In 2023 komt er een nieuwe bandenset bij. Vorig jaar waren er vijf soorten droogweerbanden waar Pirelli uit kon kiezen, C1 tot C5. Elk weekend kozen ze er drie uit die vervolgens als zacht, medium en hard werden betiteld. Zo kan het ene weekend de C3-band ‘zacht’ zijn, terwijl diezelfde band de week erop de rol van harde band vervult. Dit jaar komt er een set bij: de C0. Dit is de hardste set van allemaal.
Wat vorig jaar een uitdaging voor de coureurs bleek te zijn, was de temperatuur in de banden. Het opbouwen hiervan ging te langzaam en wanneer je eindelijk warmte in het rubber had, sleten de banden snel. Daarom heeft Pirelli nieuwe banden ontwikkeld. Wel krijgen die banden minder hitte mee van de bandenwarmers. Vorig jaar mochten de dekens nog tot 100 graden Celsius gestookt worden; dit jaar tot 70 graden.
Tijdens zogenaamde RQF-races (Revised Qualifying Format) test de F1 nieuwe regels voor het kwalificeren. Tijdens ten minste twee races (welke dat precies zullen zijn, maakt de F1 nog niet bekend) is vooraf bepaald met welk type banden je rijdt: in Q1 met de harde band, in Q2 met de mediums en in Q3 met de zachte band. Tijdens deze RQF-races krijgt iedere coureur elf sets droogweerbanden in plaats van dertien.
Sprintraces
Of je bent er fan van, of je vindt het niet om aan te gluren. De FIA lijkt deel uit te maken van de eerste groep. In 2023 is het aantal sprintraces verdubbeld, van drie in 2022 naar zes. Omdat er meer kans is op schade tijdens een sprintrace dan tijdens een trainingssessie, biedt de F1 een schadevergoeding aan wanneer je brokken hebt. Vorig jaar kregen teams maximaal 150.000 dollar, dit jaar 300.000 dollar.
In 2021 was na de kwalificatie voor de sprintrace het parc fermé van kracht. Dit wil zeggen dat je, op kleine wijzigingen na, niets meer aan de auto mag doen. Doe je dat wel, dan krijg je straf. De FIA gaat in 2023 onderzoeken of deze regel aangepast moet worden, omdat er een ‘significante groei in parc fermé-aanvragen’ was tussen de kwalificatie en de sprintrace.
De sprintraces zullen ook gelden als experiment voor DRS. Dit jaar test de FIA of het opklappende stukje achtervleugel een ronde eerder dan gebruikelijk open mag gaan. Dat wil zeggen, na twee rondes tijdens een race of in de eerste ronde na een safetycar. ‘Dit zal geprobeerd worden tijdens elke sprintsessie in 2023, met zicht op toepassing bij alle races in 2024’, schrijft de FIA.
Auto’s
De regels voor de auto’s in de F1 blijven in 2023 grotendeels hetzelfde. Er zijn kleine tweaks waar de teams aan moeten voldoen, zoals een minimumgewicht van de auto (zonder benzine) dat van 798 kilo naar 796 kilo gaat. Ook past de FIA de grootte van de spiegels aan. Voorheen waren die 150 millimeter breed, dit jaar 200 millimeter.
Daarnaast is de rolbeugel verstevigd. Die beugel zit verstopt in het gat boven het hoofd van de coureur. Dit onderdeel moet de coureur beschermen wanneer de auto ondersteboven belandt, maar moet ook zorgen dat de auto niet verder gaat rollen. Toen Zhou bij de GP van Engeland vorig jaar ondersteboven ging, brak de rolbeugel af en gleed de auto op zijn halo richting de grindbak. Daar groef het overgebleven deel van de beugel zich in het grind, wat zorgde voor een tollende beweging. Om een herhaling hiervan te voorkomen, moeten alle rolbeugels nu een afgeronde bovenkant hebben. Daardoor zou de beugel minder snel moeten gaan graven in het grind.
Tot slot voert de FIA in nieuwe regel door om porpoising te voorkomen – het stuiteren dat afgelopen seizoen vooral de Mercedessen parten speelde. De afstand tussen de randen van de vloer en de grond is met 15 millimeter verhoogd. Hierdoor wordt het gat tussen de auto en het asfalt groter, zodat het vastzuigende effect van porpoising zich minder snel zal voordoen. Ook gaat het smalste stuk van de diffuser, de keel, een stukje omhoog. Hierdoor zouden de F1-auto’s minder gevoelig moeten zijn voor hobbels op de baan.
Het verboden Mercedes-onderdeel keert terug bij Ferrari
Voor de GP van de Verenigde Staten van 2022 nam Mercedes een nieuwe voorvleugel mee. Op die vleugel zaten klemmen die het bovenste flapje van de vleugel verbonden met de flap eronder. Mercedes mocht er echter niet mee racen. De FIA oordeelde dat het voor meer vuile lucht zou zorgen waardoor het gebruiken van de zogeheten slot gap separators werd afgeschaft.
Ferrari heeft de F1-regels voor 2023 goed gelezen. In de nieuwe regels heeft de FIA weggelaten dat de tussenstukken met ‘voornamelijk mechanische, structurele of meettechnische redenen’ op de vleugel mogen zitten. Al bij de presentatie van de SF23 springt Ferrari hierop in. Ook andere teams – zoals Mercedes hierboven – hebben bij de presentatieauto onderdelen die de vleugelflappen verbinden. Eens zien of dat in Bahrein ook het geval is.
Overige
Dan zijn er nog een aantal andere nieuwe regels in de F1 voor 2023 die we je niet willen onthouden. Zo is er goed nieuws voor het F1-personeel. Op woensdag mogen de medewerkers maar vier uur werken in plaats van acht en op donderdag drie uur in plaats van zes.
Wanneer het personeel aan de versnellingsbak werkt, moeten ze verhaal doen bij de FIA en de andere teams. Ook mogen veranderingen aan de bak geen vermogensvoordeel opleveren. Je mag er alleen aan sleutelen uit financieel oogpunt aan het begin van het seizoen, of om een probleem met de betrouwbaarheid te verhelpen.
De FIA gaat ook iets doen aan alle onduidelijkheden wanneer er gridstraffen worden uitgedeeld. Voorheen was het een flinke rekensom om te achterhalen wie waar zou starten op zondag. In 2023 voert de F1 een regel in die geldt vanaf vijftien plaatsen straf. Heb je zoveel straffen bij elkaar verzameld? Dan start je hoe dan ook achteraan. Zijn er meerdere coureurs die vijftien straffen of meer hebben? Dan start degene met de langzaamste tijd achteraan.
Als allerlaatste nog de temperatuur van de benzine. Het zal voor ons als kijkers geen wereld van verschil maken, maar hé, je bent nu toch al zover gekomen in dit bericht: we pikken de laatste regelwijziging ook mee. Bij races bij hoge temperaturen, zoals in Singapore, kan de auto oververhit raken. Daarom mag de benzine in de auto niet kouder zijn dan 10 graden Celsius of 10 graden onder de buitentemperatuur. Voorheen mocht de benzine niet kouder zijn dan 20 graden.
Reacties