In de rijke historie van de F1 zijn op 81 verschillende circuits geracet. Het ene circuit houdt het langer vol op de kalender dan de ander. Zo wordt er sinds 1950 (met hier en daar een onderbreking) geracet in Monza en Monaco. Er zijn ook wat circuits met minder succes, zoals het circuit van Pescara. Daar werd slechts één keer geracet. Misschien heeft het wat met de lengte van 25 kilometer te maken.

Ook andere circuits slaagden er niet in om een vaste plaats te krijgen dankzij uiteenlopende redenen. Een eenmalige flop van een wereldberoemd circuit kan het einde betekenen op de F1-kalender of domweg het feit dat de raceactie niet om aan te gluren is. Uiteindelijk is het maar goed dat acht van de komende negen circuits niet meer op de kalender staan. Nu die laatste nog. Dit zijn negen falende F1-circuits.

GP van Korea, Yeongam

F1 GP van Korea 2010

Korea staat niet direct bekend als een autosportbestemming, en de lokale GP, die van 2010 tot 2013 werd verreden, hielp niet erg. Het circuit was maar net op tijd klaar voor de eerste race en de ­geplande stad eromheen werd nooit gebouwd. Een contract om de GP te houden tot 2017 mocht niet baten. De F1 is er al een decennium niet meer geweest.

GP van Europa, Valencia

F1 GP van Valencia twee Red Bulls

Het nu vervallen stratencircuit van Valencia was zo saai dat er tijdens de Europese GP in 2009 niet één inhaalactie genoteerd kon worden. Dat gebeurt normaliter alleen in Monaco. De F1 schrok wakker uit dit snurkfeest en schrapte het voor 2013. Heb je het erg gemist? Dat dachten we al. Het leverde echter wel een van de spectaculairste crashes ooit op toen Webber airborne ging.

GP van India, Greater Noida

F1 GP van India 2011 start rode lampen aan

Weer zo’n door Tilke ontworpen jaren-’10-baan die nooit een vaste plek op de kalender kreeg. De GP van India duurde van 2011 tot 2013. Bochten waren breed om inhalen te promoten en er was een lang recht stuk voor DRS. Maar de overheid wilde het evenement niet subsidiëren: exit India. Sebastian Vettel zal er met fijne gedachten aan terugdenken. Hij won drie van de vier races in India.

GP van Dallas, Fair Park

F1 GP van Dallas, Verenigde Staten in 1984, Nigel Mansell in de Lotus

De GP van Dallas was een van F1’s vele valse starts in de VS. Hij werd alleen in 1984 verreden. Coureurs haatten de 40-graden hitte, het loslatende oppervlak van de baan en het gebrek aan uitloopzones. Een half uur voor de start werd een deel nog even van nieuw, sneldrogend cement voorzien… Voor Nigel Mansell werd de hitte hem teveel waardoor hij ter aarde stortte.

GP van Vietnam, Hanoi

F1 GP van Vietnam track layout

Vietnam had zijn F1-debuut moeten maken in april 2020, maar daar stak de coronapandemie een stokje voor. Je kon wel op het circuit rijden op de F1-game van dat jaar. De GP van Vietnam werd toen weer ingepland voor 2021, maar opnieuw geschrapt nadat een van de topofficials van de organisatie werd gearresteerd op verdenking van corruptie. Oeps…

GP van Amerika, Indianapolis

Bij de GP van Amerika op Indianapolis in 2005 finishte maar zes auto's

Voor eeuwig berucht vanwege de GP in 2005, toen alle auto’s met Michelins na de opwarmronde naar de pits reden en weigerden te racen uit zorgen over de veiligheid. Een enorme faal van de F1 op het wereldtoneel: één chicane aan het circuit toevoegen en er was niets aan de hand geweest, maar daar wilden de Bridgestone-teams niet aan meewerken.

GP van Caesars Palace, Las Vegas

F1 Las Vegas Caesars Palace GP 1982

Hoewel de Caesars Palace GP plaatsvond van 1981 tot 1984, deden aan maar twee van die races F1-auto’s en coureurs mee; daarna dumpte de F1 de GP en liet het aan de CART Series. Het saaie circuit was uitgezet op de parkeerplaats van het gelijknamige casino, publiek bleef weg. Nu is de vraag: is de race over The Strip van Las Vegas beter?

GP van Japan, Fuji

F1 GP van Fuji McLaren rijdend schuin voor

In 2007 en 2008 sloeg de GP van Japan Suzuka over en ging naar de Fuji Speedway. Dom, dom, dom. De reisarrangementen voor de fans waren één doorlopende verschrikking en sommige ­tribunes boden niet eens goed zicht op de baan, wat zelfs tot rechtszaken leidde. Waarom zou je überhaupt Suzuka willen vervangen?

GP van Qatar, Lusail

Uitslag van de GP van Qatar 2021

De F1 heeft tot nu toe maar één keer in Qatar geracet, in 2021. In 2022 had Qatar het te druk met de voorbereidingen voor het WK Voetbal. Maar die ene race van 2021 was waardeloos. Nul sfeer qua publiek, geen memorabele bochten en inhalen kon alleen op het rechte stuk. We vrezen dat het contract voor tien jaar ervoor zorgt dat we er nog wel even blijven racen.

Reacties

  • Marc heeft op 12 februari 2023 geschreven:

    Met alle respect voor het dorp Monaco.
    Maar, kan er mij eens iemand nuchter uitleggen waarom dit, totaal niet geschikte stratencircuit, voor eeuwig op het (op geld beluste) F1 programma blijft prijken? Terwijl er andere fenomenale circuits simpelweg van tafel geveegd worden?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear