De kwalificatie in Canada was er een om te onthouden. Pérez was de schlemiel doordat hij als zestiende eindigde. Beide Ferrari’s zakten ook door het ijs met een elfde en twaalfde plaats. Als toetje reden Max Verstappen en George Russell beide precies dezelfde snelste tijd. Omdat Russell die tijd als eerst had genoteerd, mag hij starten van de eerste startplek tijdens de GP van Canada 2024.
Het regent behoorlijk in Montréal waardoor we eindelijk weer een natte start krijgen. Alle teams kiezen voor intermediates behalve bij Haas. Zowel Hülkenberg als Magnussen beginnen op de full wets. Een gewaagde keus, maar van de andere kant: wat heeft Haas te verliezen?
Start van de GP van Canada 2024
Het is glibberen en glijden bij start, maar voor een groot deel blijven de posities gelijk. Daniel Ricciardo maakt geen geweldige start van valt terug tot de achtste plaats. Tot overmaat van ramp heeft Ricciardo een valse start gemaakt wat hem op vijf strafseconden komt te staan. Achter in het veld komt Sergio Pérez, Pierre Gasly tegen bij de exit van bocht drie. Pérez raakt Gasly op het rechterachterwiel en heeft wat schade aan de voorvleugel.
Haas heeft het bij het rechte eind
Daarnaast blijkt Haas een meesterzet te hebben gedaan. Magnussen en Hülkenberg hebben beide veel meer grip dan de concurrentie en snijden door het veld. Magnussen klimt na vier ronden zelfs op naar de vierde plaats. Ronde na ronde laat Magnussen een nieuwe snelste tijd optekenen.
De Deense coureur blijft maar inlopen op de top drie. We gaan de zesde ronde van de race in als het zonnetje begint door te breken en ontstaat een drogere lijn. De intermediates worden nu weer sneller. Haas zal nu moeten reageren. Even lijkt er een opening te komen doordat Sargeant in de muur staat, maar de Williams weet zijn weg te vervolgen waardoor een pitstop onder de safety car niet mogelijk is.
Twee ronden later komt Magnussen inderdaad naar binnen. Het pittteam staat echter nog niet helemaal klaar waardoor de pitstop wat langer duurt dan gebruikelijk en Magnussen zijn gewonnen voordeeltje ziet verdampen. Hij komt terug op P14. Hülkenberg gaat stug verder maar verliest veel kostbare tijd. Hij houdt voorlopig P7 en heeft een trein van een auto of zeven achter zich. In ronde twaalf is The Hulk gezien en gaat Ricciardo aan hem voorbij. Een rondje later geeft Hülkenberg zich gewonnen en wisselt naar inters.
Tactische kopzorgen aan de leiding van het veld
Je zou het bijna vergeten, maar ook vooraan wordt er geracet. Sterker nog, Verstappen begint het daar ronde na ronde spannender te worden. Verstappen kan in de openingsfase het tempo van Russell goed volgen. De baan begint flink op te drogen, maar er wordt een nieuwe bui verwacht. Russell zegt dan ook dat hij verwacht dat hij over 20 minuten wel op droogweerbanden kan rijden. Dat is precies het moment dat de nieuw bui moet vallen. Wat nu te doen?
Om het nog wat interessanter te maken, heeft Norris de opdracht gekregen om het tempo op te voeren. Binnen een mum van tijd zit Norris op de staart van Verstappen, mede dankzij een remfoutje van de Red Bull-coureur. Het is volgens de wedstrijdleiding droog genoeg om de DRS weer te activeren. Norris zit binnen een halve seconde van Verstappen en mag de achtervleugel dus openklappen. De eerste poging mislukt, maar een ronde later is Verstappen wel gezien.
Nieuwe raceleider gaat ervandoor
Een ronde later, de 21e ronde, zit Norris al op de staart van Russell. Wederom op het lange rechte stuk aan het einde van de baan maakt Norris een inhaalactie. Russell probeert nog te verdedigen, maar schiet door. Daarvan kan Verstappen profiteren waardoor de Red Bull naar de tweede plaats gaat. Voor hem ziet Verstappen hoe Norris één á twee seconde per ronde wegrijdt.
Verstappen heeft een wonder van boven nodig, en krijgt die ook dankzij Logan Sargeant. Voor de derde keer deze race verliest Sargeant zijn auto. Deze keer is het geen scheepsrecht, maar achterkant-weg. De Williams komt in het midden van de bocht op de natte lijn en spint de muur in. Zijn auto moet worden weggesleept en dus komt de safety car op de baan.
Op het moment dat de safety car wordt afgeroepen, is Norris nèt voorbij aan de pitsingang. Verstappen, Russell en Piastri hebben wel tijd voor een pitsstop en komen vlak achter elkaar naar binnen voor nieuwe intermediates. Norris moet nog een hele ronde langzaam rijden voordat hij kan wisselen naar verse inters. Na zijn pitstop komt Norris vlak achter Russell terug de baan op en heeft Verstappen de leiding.
Herstart van de GP van Canada 2024
De safety car gaat aan het einde van ronde 29 naar binnen. Aan het begin van die ronde komt Leclerc naar binnen en neemt een gok. De Ferrari wisselt naar de harde banden. Tijdens de pitstop gaat de Ferrari-motor een tijdje uit en na 24 seconden kan Leclerc pas weer vertrekken. Bij het uitkomen van de pits begint het alweer te regenen. Dat merkt ook Leclerc, maar volgens zijn team duurt de regen maar twee ronden en wordt het daarna weer droog.
Verstappen mag het tempo bepalen en wacht tot het einde van de chicane met versnellen. Zijn herstart is goed en Verstappens leiding komt niet in gevaar. Verderop gaat het van kwaad tot erger bij Ferrari. Leclerc houdt het echt niet vol op de harde banden en moet terug wisselen naar inters. Daarnaast rijdt Sainz een stuk van zijn voorvleugel kapot op de achterkant van Bottas.
Het asfalt begint halverwege de race weer wat op te drogen waardoor we in dezelfde situatie komen als eerder vandaag. Er ontstaat een droge lijn waardoor de regenbanden gekoeld moeten worden op de rechte stukken. Nu is de grote vraag wanneer de overstap naar slicks lonend is. Inmiddels is er een kopgroep ontstaan van vijf auto’s die allen binnen een seconde van elkaar rijden.
De overgang van nat naar droog
Met nog dertig ronden te gaan, wordt de DRS weer geactiveerd door de stewards, waarmee de wedstrijdleiding aangeeft dat het droog is. Wie durft als eerste de gok te wagen? Daar komen we snel achter, want aan het einde van ronde 40 wisselt Gasly naar de harde banden. Is het te vroeg? Ook daar komen we snel achter, want Gasly schiet er meteen in de eerste bocht af. Hij kan overigens wel verder.
Gasly klokt eerst nog geen snellere tijden, maar aan het einde van ronde 43 gaat de Alpine sneller in de laatste sector. De droogweerbanden beginnen langzaam te werken. Voor Hamilton is dat genoeg om ook te wisselen. Een ronde later reageert onder andere Piastri en weer een ronde later volgen Verstappen en Russell. Norris wil het nog een even aan zien en blijft buiten.
Verstappen en Russel komen terug op de baan en zitten nog voor Piastri en Hamilton. Norris gaat één ronde later naar binnen. Norris lijkt het voordeel te hebben, maar de kletsnatte uitgang van pits zorgt ervoor dat Norris niet op zijn gas kan. Verstappen pakt weer de leiding en Norris drift achter hem aan.
Russell is de snelste op de hardste banden, maar maakt een fout
Verstappen klaagt vooraan over het rijgedrag van zijn auto. Het lijkt volgens hem of de ophanging vaststaat. De auto lijkt zo strak afgeveerd dat hij bij het raken van de kerbs bijna knock-out gaat. Intussen lijken Russell en Mercedes een goede keuze te hebben gemaakt bij de pitstops. Red Bull en McLaren dachten de race uit te kunnen rijden op de mediums, terwijl Russell gewisseld is naar de harde band.
Op die harde band is Russell in de beginfase het snelst van het veld en haalt Norris in. Die inhaalactie doet Russell even later te niet. De Mercedes komt even op het nat en schiet rechtdoor over het gras. Inmiddels is Verstappen weggelopen en heeft een gat van ruim zes seconden.
Nog meer drama
Het verschil dat Verstappen naar de concurrentie bij elkaar heeft gereden, wordt ook te niet gedaan. Sergio Pérez maakt dezelfde fout als Russell en belandt in plaats van op het gras, in de muur. De achtervleugel hangt er half bij en de teleurstellende Red Bull-coureur valt uit. Even later maakt Sainz precies dezelfde fout op hetzelfde punt. Hij blijft wel uit de muur, maar wel op de baan. Achter hem rijdt Albon die de spinnende Ferrari probeert te ontwijken, maar dat net niet lukt. Zowel Albon als Sainz vallen uit.
De Williams van Albon is er het slechtst aan toe en kan niet zelfstandig naar de pits rijden. Wederom moet de safety car op de baan komen. De voorsprong van Verstappen is dus weg. Tijdens de neutralisatie gaan de Mercedessen naar binnen om te wisselen. Russell doet dat van hard naar medium en Hamilton andersom.
Nog een herstart
Wederom is de hervatting van de race van Verstappen solide en opent hij een gat van anderhalve seconde wat een ronde later zelfs twee seconden is. Maar Norris geeft niet op, komt weer wat dichterbij moet Er zijn nog maar acht ronden te rijden en de spanning stijgt wederom. Ook Russell voert het tempo op, maar Piastri is niet van gisteren.
Een eerste inhaalpoging wordt knap afgewend door Piastri. Een ronde later heeft Russell meer snelheid en komt langszij. De McLaren en Mercedes gaan samen de laatste chicane in en komen in aanraking. Russell voorkomt erger door de uitloopstrook te nemen. Russell valt daardoor terug achter Hamilton. Nu is het aan de zevenvoudig wereldkampioen om de druk op te voeren. En dat lukt. Een ronde later gaat Hamilton ogenschijnlijk gemakkelijk voorbij aan Piastri.
Vooraan heeft Verstappen de race weer onder controle en vergroot het verschil met Norris naar drie seconden. Hamilton kan niet echt naar Norris rijden en heeft zijn teamgenoot in zijn nek. Tsunoda drift nog rechterdoor over het gras, mist eerst ternauwernood de muur en later kan Hülkenberg maar net de Racing Bull ontwijken.
Verstappen houdt het hoofd cool en wint in Montréal
Max Verstappen krijgt er vooraan weinig van mee. De regerend wereldkampioen is weer helemaal in zijn element, schampt nog even de Wall of Champions en rijdt naar zestigste F1-overwinning. Lando Norris pakt de tweede plaats voor George Russell en vlak daarachter Lewis Hamilton die de snelste raceronde noteert. Aston Martin scoort solide punten en Alpine heeft twee auto’s in de top tien.
Maar wat een race hebben we gehad, beste lezers. Met afstand de meest enerverende van dit seizoen tot nu toe. En toch zullen statistici alleen zien dat Max Verstappen nog een overwinning bijschrijft. Mercedes kan ondanks de pole-position tevreden zijn met de snelheid in de auto. Bij Ferrari zal de stemming minder feestelijk zijn.
Uitslag van de GP van Canada 2024
- Verstappen
- Norris
- Russell
- Hamilton
- Piastri
- Alonso
- Stroll
- Ricciardo
- Gasly
- Ocon
- Hülkenberg
- Magnussen
- Bottas
- Tsunoda
- Zhou
- Sainz – DNF
- Albon – DNF
- Pérez – DNF
- Leclerc – DNF
- Sargeant – DNF
Reacties