Max Verstappen hield een wandeling het Spaanse park op zaterdag. De lijstaanvoerder in het kampioenschap pakte met gemak de pole position terwijl een groot deel van zijn concurrenten steken lieten vallen. Leclerc kwam niet verder dan een negentiende plaats, Pérez en Russell starten respectievelijke elfde en twaalfde en Alonso begint vanaf de negende startplek.

Door zijn slechte kwalificatie wisselt Charles Leclerc wat onderdelen van zijn auto. Daardoor start hij vanuit de pitsstraat. Ook Pierre Gasly wordt teruggezet. Hij zat Verstappen en Sainz in de weg bij de kwalificatie. Hij krijgt daarvoor zes plekken straf. En dan moeten we het nog over regen hebben. Voor nu lijkt het erop dat de donkere wolken het circuit gaan missen, maar wie weet valt er als nog wat regen.

De start van de GP van Spanje 2023

Verstappen heeft het lastig in de eerste bocht. Sainz is op een zachtere band sneller weg dan de Nederlandse coureur. Verstappen verdedigt hard, maar fair en behoudt de leiding. Achter hen heeft Norris een tikje gegeven aan Hamilton. Daarbij beschadigt hij zijn voorvleugel waardoor hij aan het einde van de eerste ronde naar binnenkomt om zijn McLaren te laten repareren. Stroll is inmiddels voorbij gegaan aan Hamilton voor de derde plaats.

Hierna neemt Verstappen afstand van het veld achter hem. Binnen een rondje of vijf is het gat naar Sainz op de tweede plaats, drie seconden. Neem daarbij in acht dat Verstappen op de mediums rijdt en Sainz op de softs. Intussen heeft Hamilton orde op zaken gesteld en heeft Stroll weer ingehaald voor de derde plaats.

Weinig verschil tussen de banden

Het lijkt erop dat het tempoverschil tussen de compounds niet groot is. Norris, die achteraan rijdt na zijn stop, rijdt op de harde band en klokt de snelste rondetijd. Dat zou deels ook kunnen verklaren waarom Verstappen zo gemakkelijk wegloopt de rest van het veld. Verschillende teams reageren hier op. Coureurs die op de zachte band zijn gestart komen vroeg naar binnen om het rubber te wisselen van de hardste compound.

Sainz is de eerste van de top drie die naar binnen gaat. Hij wisselt zijn zachte banden voor de mediums. Hierna meldt Hamilton dat zijn banden nog goed zijn. Achter hen kiest Leclerc voor een bijzondere bandenstrategie. De Ferrari-coureur meldt dat de harde band totaal geen grip heeft. Hij komt naar binnen en rijdt daarmee minder ronden op de harde band als andere coureurs doen op de zachte band.

In de vijfentwintigste ronde komt Lewis Hamilton naar binnen. Hierdoor valt hij weer terug achter Sainz. De Mercedes heeft wel het voordeel dat hij nieuwe banden heeft. Een ronde erna komt Russell naar binnen. Daardoor kan Max Verstappen een pitstop maken zonder de leiding in de wedstrijd te verliezen. Pérez ligt inmiddels tweede, maar moet nog een stop maken. Wanneer hij dat doet, valt hij terug naar P8

‘Regen in bocht 5’

Op het moment dat Pérez de pitbox inrijdt, meldt George Russell over de boordradio dat hij regen ziet in de vijfde bocht. Ondertussen haalt Hamilton, Sainz in voor de tweede plaats. Even later vraagt Russell of er iemand anders is die de regen opmerkt. ‘Het zou ook zweet aan de binnenkant van mijn helm kunnen zijn’, zegt Russell. Nee, niemand anders meldt de regen, dus het zijn de lichaamssappen van de coureur. Bedankt voor de valse hoop, Sjors.

Wie deze keer geen valse hoop geeft, is Sergio Pérez. Na zijn pitstop schuift hij gemakkelijk naar voren. Sainz is inmiddels teruggevallen achter Russell en ziet Pérez naderen. ‘Zoek een manier om voor Pérez te blijven’, zegt Sainz tegen zijn team. Het Ferrari F1-team en manier zoeken is geen geweldige combinatie gebleken in het verleden. Even later komt Sainz naar binnen voor de harde band.

Laatste pitstops

Met nog vijftien ronden te gaan, komen de coureurs vooraan weer naar binnen. Daardoor komt Sainz weer Pérez te rijden. Het probleem van Sainz: hij rijdt op de harde band terwijl Pérez wisselt naar de zachte band. Het plan dat Ferrari bedacht heeft voor Sainz werkt niet. Een ronde nadat Pérez naar binnen is geweest, pakt hij Sainz alweer voor de vierde plaats.

Ook Hamilton en Russell komen naar binnen waardoor Verstappen wederom een gratis pitstop kan maken. Het verschil tussen Verstappen en Hamilton op de tweede plaats is een seconde of zeventien. Mercedes moet zich daarom gaan richten op het binnenhalen van het dubbele podium. Achter Russell is Pérez op jacht naar de podiumplekken.

Verstappen krijgt een gele kaart

Inmiddels krijgt Verstappen een laatste waarschuwing. Hij is drie keer buiten de baan geweest en heeft daarbij een voordeel opgedaan. Verstappen is zich van geen kwaad bewust en vraagt zich dan ook af waar hij buiten de baan is geweest. Nog één keer buiten de baan en Verstappen krijgt een vijf seconden straf.

Toch wil de Nederlandse coureur voor de snelste raceronde gaan, maar dat wordt hem afgeraden door het team. Je weet inmiddels wat je kunt verwachten van Verstappen. En precies dat gebeurt. Verstappen verbetert in de eerstvolgende ronde de snelste raceronde. ‘Oké, kun je hem nu naar huis brengen en hem binnen de witte lijnen houden?’, vraagt de engineer aan Verstappen. ‘Ja, ja’, antwoordt de coureur.

Er hangen inmiddels donkere wolken boven het circuit, maar de regendruppels, die blijven uit. Tsunoda krijgt nog een staf van vijf seconden, omdat hij Zhou van de baan duwt. Daardoor valt de teamgenoot van De Vries buiten de punten. Pérez komt twee seconden te kort voor het podium waardoor de Mercedessen het podium delen met Verstappen.

Heeft Max Verstappen vandaag gewonnen in Barcelona?

Absoluut. En wederom ogenschijnlijk met het grootste gemak. Op een poging van Sainz na in de allereerste bocht heeft Verstappen geen tegenstand gehad. Hij leidde elke ronde van de race, ook tijdens zijn pitstop. Als kers op de taart rijdt Verstappen ook de snelste raceronde. Daarmee is Verstappen de snelste in elke trainingssessie, pakt hij de pole-position, rijdt hij de snelste raceronde en wint hij door elke ronde te leiden. Verstappen scoort hiermee zijn derde Grand Slam (pole, snelste raceronde, elke ronde aan de leiding).

Uitslag van de GP van Spanje 2023

  1. Verstappen
  2. Hamilton + 24,090
  3. Russell + 32,389
  4. Pérez + 35,812
  5. Sainz + 45,698
  6. Stroll + 1.03,320
  7. Alonso + 1.04,127
  8. Ocon + 1.09,242
  9. Zhou + 1.11,878
  10. Gasly + 1.13,530
  11. Leclerc + 1.14,419
  12. Tsunoda + 1.15,416
  13. Piastri + 1 ronde
  14. De Vries + 1 ronde
  15. Hülkenberg + 1 ronde
  16. Albon + 1 ronde
  17. Norris + 1 ronde
  18. Magnussen + 1 ronde
  19. Bottas + 1 ronde
  20. Sargeant + 1 ronde

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)