De oefenrondjes zijn voorbij. Eindelijk gaan we beginnen met het echte werk. Uit de trainingen in Barcelona werd voor de zoveelste keer duidelijk dat Verstappen de beste kaarten in handen heeft. In elke sessie reed de regerend wereldkampioen de snelste tijd. In de laatste sessie werd de trainingstijd verminderd dankzij wat regen. Ook tijdens de kwalificatie zouden er wat druppels kunnen vallen.

De betere weerwebsites worden het niet eens over de weersvoorspelling voor het circuit. Uit de derde vrije training werd wel duidelijk dat als de baan niet al te nat is, je prima rondjes kunt rijden op de zachte band. De vraag is: wordt het natter of juist droger? Die vraag zou deze kwalificatiesessie zomaar erg interessant kunnen maken.

Q1

Zodra de lampen op groen gaan, is het druk in de pitstraat. Russell meldt direct over de boordradio dat het ietwat miezert, maar dat de regen minimaal is. Alle coureurs komen dan ook naar buiten op droogweerbanden. Tsunoda heeft als eerst een groot moment, maar weet zijn AlphaTauri uit de muur te houden. Op precies dezelfde plek spinnen Bottas en De Vries. Bottas eindigt in het gras terwijl De Vries een perfecte pirouette uitvoert.

De volgende die gaat offroaden is Fernando Alonso. Bij het aanzetten voor een snelle ronde raakt hij de kerbstone aan de binnenkant van de laatste bocht. Alle balans is weg en de Aston Martin schiet de grindbak in. Ook hier blijft de auto onbeschadigd. Albon belandt ook nog in het grind, maar ook zijn Williams kan ongehavend naar de pits. Door alle schuivers komen er flink wat stenen uit de grindbak op de baan. Om ervoor te zorgen dat de marshalls dit grind veilig kan verwijderen, wordt de rode vlag gezwaaid.

Met nog een minuut of twaalf te gaan, wordt de groene vlag weer gezwaaid. De Vries heeft blijkbaar niet geleerd van zijn eerdere momentje. Op precies dezelfde plaats en op precies dezelfde wijze is alle grip op de achterwielen weg. ‘Wat doe ik daar verkeerd?’, vraagt De Vries zich hardop af. Vervolgens stelt de Nederlandse coureur orde op zaken en pakt de op dat moment zevende tijd.

Aan het einde van het eerste deel zijn PĂ©rez en Leclerc nog niet veilig. De baan wordt warmer waardoor de tijden sneller worden. De coureurs die als laatste over de meet komen, rijden dan ook veelal de snelste tijden. Leclerc krijgt het niet voor elkaar om nog een snelle ronde te rijden. Daardoor eindigt hij als negentiende. Naast Leclerc vallen Sargeant, Albon, Magnussen en Bottas uit. PĂ©rez gaat met de hakken over de sloot door naar Q2.

Q2

In het tweede deel van de kwalificatie blijft de baan zich positief ontwikkelen. Dat wil zeggen dat de baan steeds droger en warmer wordt waardoor er snellere tijden gereden worden. Lewis Hamilton maakt hier graag gebruik van. Hij klokt na de eerste snelle runs de snelste eerste en laatste sector. Aan het einde van de sessie gaan alle coureurs nog een keer naar buiten om de tijden aan te scherpen.

Dat lukt Sergio PĂ©rez niet. Hij schiet rechtdoor en eindigt als de zoveelste in de grindbak. PĂ©rez heeft nog tijd om een snelle ronde neer te zetten maar haalt het niet. Hij komt 0,051 seconde te kort voor de tiende plaats van HĂĽlkenberg. Ook Russell komt te kort en start morgen als twaalfde. Buiten het feit dat hij niet doorgaat naar Q3 ziet Russell zijn teamgenoot over het hoofd op het rechte stuk en duwt Hamilton op het gras. Ome Toto zal een hartig woordje met zijn coureur willen spreken.

Q3

Tijd om bij te komen van de eerste twee delen van de kwalificatie is er niet. Verstappen stelt direct orde op zaken en is bijna een seconde sneller dan wie dan ook na de eerste rondjes. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat Alonso geen tijd heeft gezet. Zijn monteurs houden de auto binnen waardoor Alonso maar Ă©Ă©n getimede ronde gaat neerzetten.

Het muntje valt de verkeerde kant op voor Alonso. Hij komt 1,2 seconde te kort op de tijd van Verstappen. Daarmee eindigt Alonso als negende. Landgenoot Sainz doet het beter. Hij komt het dichtste bij polesitter Max Verstappen. Door tegenvallende prestaties van PĂ©rez, Leclerc en Alonso schuiven Norris en Gasly door naar P3 en P4.

Startopstelling GP van Spanje 2023

  1. Verstappen – 1:12,272
  2. Sainz – 1:12,734
  3. Norris – 1:12,792
  4. Gasly – 1:12,816
  5. Hamilton – 1:12,818
  6. Stroll – 1:12,994
  7. Ocon – 1:13,083
  8. HĂĽlkenberg – 1:13,229
  9. Alonso – 1:13,507
  10. Piastri – 1:13,682
  11. Pérez – 1:13,334
  12. Russell – 1:13,447
  13. Zhou – 1:13,521
  14. De Vries – 1:14,083
  15. Tsunoda – 1:14,477
  16. Bottas – 1:13,977
  17. Magnussen – 1:14,042
  18. Albon – 1:14,063
  19. Leclerc – 1:14,079
  20. Sargeant – 1:14,699

Hoe laat begint de GP van Spanje 2023

Zondag
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)