Mooie F1-motor bedacht die je graag wilt verkopen? Dikke pech, de deadline voor het inschrijven als F1-motorbouwer is verstreken. Vanaf 2026 leveren Ferrari, Renault, Mercedes, Red Bull en Audi de F1-motoren. Porsche wilde ook graag motorleverancier worden en misschien zelfs een eigen team kopen. Red Bull-teambaas Christian Horner doet nu een boekje open over die mislukte deal.

In de podcast The Diary of A CEO bespreekt Horner het succes van Red Bull Racing. Vóór zijn rol als teambaas reed Horner zelf op hoog niveau. In 1997 en 1998 reed Horner in de Formule 3000 (de voorloper van de GP2 wat later de F2 werd). Na 1998 besloot Horner op 25 jarige leeftijd te stoppen met racen om zich te richten op het ontwikkelen van Arden Racing, het team waarvoor hij reed.

Dit zou de opstap zijn voor een glansrijke carrière als F1-teambaas. In 2005 zag hij zijn kans schoon toen Red Bull het F1-team van Jaguar kocht. Horner werd teambaas en hij zorgde voor goede mensen om zich heen, zoals ene Günther Steiner. Een jaar later sloot ook Adrian Newey aan, wat een gouden zet bleek te zijn. Na vijf opbouwjaren kwam de eerste wereldtitel, en de rest is bekend.

Red Bull Porsche F1-team?

Vanaf toen was Red Bull een gevestigde naam in de Formule 1. Lang reden ze met Renault-motoren, maar toen die het keer op keer begaven, stapte Red Bull over op Honda. Nadat de Japanners zich gedeeltelijk terugtrokken na 2021 moest Red Bull op zoek naar een alternatief. Porsche leek de juiste kandidaat. Lang danste de twee om elkaar heen, maar Porsche wilde meer dan alleen motoren leveren.

Het Duitse merk wilde eigenlijk een eigen F1-team. Daar leek Red Bull niet per se een probleem mee te hebben, maar meer met de managementstijl die Porsche hanteert. De filosofieën van de twee grote bedrijven verschillen te erg. Zo erg zelfs, dat Horner bang was dat de succesformule van Red Bull aangetast zou worden.

Op de vraag hoe belangrijk snelle interne communicatie is, antwoordt Horner: ‘Onlangs hadden we precies dat dilemma, waarbij we de kans kregen om samen te werken met een nieuwe fabrikant die een aanzienlijk aandeel in het team zou nemen.’

De werkwijze met Porsche zou te veel verschillen

Volgens Horner zou een samenwerking met Porsche het ‘DNA aantasten’ van Red Bull. De teambaas is van mening dat Red Bull zo succesvol is omdat ze snelle beslissingen kunnen nemen zonder ‘door lagen en lagen van processen en bureaucratie te gaan’. Als het Duitse Porsche het voor het zeggen zou krijgen, zouden deze processen te langzaam worden.

Red Bull blijft dus tenminste tot 2026 zelf haar motoren bouwen. Echter, is het geen geheim dat Honda nog steeds wat melk te brokkelen heeft in de ontwikkeling van die motoren. Voordat Red Bull qua motorbouw op eigen benen kan staan, ondersteunen de Japanners ze. Misschien kunnen ze Red Bull ook helpen met de catering of de boekhouding?

Reacties

  • Trebborq heeft op 18 oktober 2022 geschreven:

    Een Oostenrijks team dan niet geassocieerd wil worden met een Duitse motor leverancier, maar met een Japanse is niets mis?
    Mijn God, wat weet je dan weinig van geschiedenis. Wat vind je van een Italiaanse leverancier?
    Frankrijk was dan tot nu toe het minst dubieus.

    Reageer
  • Chris heeft op 17 oktober 2022 geschreven:

    Porsche komt voort uit Volkswagen, die mogelijk werd gemaakt door de Nazi’s. Geen wonder dat Red Bull daar niet mee geassocieerd willen worden. Ik trouwens ook niet, de kever was een verschrikkelijke auto en de afgeleiden waren vaak erg gevaarlijk (911 was niet voor niets lange tijd het noodnummer in de US) .

    Reageer
  • Martijn heeft op 17 oktober 2022 geschreven:

    Opvallend, dit kwam meer dan een maand geleden al naar buiten en de titel doet nu vermoeden dat er een andere, maar dan echte reden was. Het is gewoon letterlijk dezelfde reden die al op 9 september op motorsport.com stond.”Christian Horner reageert op afketsen Porsche-deal: Groot verschil in DNA”

    Reageer
  • Johan heeft op 17 oktober 2022 geschreven:

    “Misschien kunnen ze Red Bull ook helpen met de catering of de boekhouding?” Wat een onprofessioneel laatste stukje in verder een goed artikel. Is dit nu nodig om nog een schop na te geven? Getuigd van kinderachtigheid.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear