Max Verstappen was er na zijn laatste ronde in de kwalificatie niet zeker van, maar de regerend wereldkampioen stond gewoon weer op pole-position. Hij heeft straks bij de start de twee Ferrari’s als voorste belagers met Leclerc voorop. Hierachter sluit Pérez en gevolgd door Norris en Piastri. Qua bandenstrategie kan de GP van Miami 2024 een interessante race worden.

Al het weekend worstelen de coureurs met het bandenmanagement over één ronde. Desondanks lukte het Tsunoda en Sargeant het om de sprintrace van 19 ronden uit te rijden op zachte banden. Bij de start zien we alle compounds dan ook terugkomen. Het grootste gedeelte start op de mediums. Hamilton, Alonso, Magnussen en Ricciardo starten op de hardst opgepompte banden en Bottas begint op de zachte banden.

Start van de GP van Miami 2024

Max Verstappen heeft een beresterke start terwijl Leclerc moeizaam van zijn plek komt. Daarmee houdt Leclerc zijn teamgenoot op. Pérez wil daarvan gebruik maken en duikt aan de binnenkant van beide Ferrari’s. Pérez doet dit echter veel te wild en komt met enorm veel snelheid op de eerste bocht afstormen. De Red Bull blokkeert zijn wielen en zet koers om Verstappen uit de race te rijden.

Pérez weet zijn teamgenoot op een nippertje te missen en Sainz moet actie ondernemen om de Mexicaanse torpedo te ontwijken. Pérez schiet vervolgens van de baan en ziet Leclerc, Sainz en Piastri aan zich voorbij gaan. Van dit moment neemt Piastri ook nog gebruik om Sainz in te halen. Intussen bouwt Verstappen aan een voorsprong van 1,4 seconden. De leider in de wedstrijd klaagt wel over onderstuur, maar dat mag de pret nog niet drukken.

Piastri heeft de smaak te pakken

Leclerc kan niet aansluiten bij Verstappen en moet in zijn spiegels kijken. Oscar Piastri heeft een behoorlijk tempo te pakken en blijft in het kielzog van de Ferrari. In de vierde ronde is het raak: op het laatste rechte stuk neemt Piastri de tweede plaats over. Voor hem ziet hij Verstappen die twee seconden voor ligt.

Wat verder naar achter heeft Hamilton het weer aan de stok met een Haas. Dit keer is het Hülkenberg die duelleert met de zevenvoudig wereldkampioen. Hülkenberg pakt Hamilton met een leuke actie, maar weet zich niet los te maken van de Mercedes. Na een paar mislukte inhaalacties gaat Hamilton alsnog voorbij aan de Duitse coureur.

De ronden erna blijft Leclerc in de buurt van Piastri, maar ook Sainz haakt aan. Sainz zit vast achter zijn teamgenoot en meent dat hij wel de snelheid heeft om Piastri in te halen. Ferrari zegt het te onderzoeken, maar van een wissel van posities komt het niet. Max Verstappen heeft in de tiende ronde het gat vergroot naar 2,7 seconden, maar daar blijft het bij. Twee ronden later komt Piastri zelfs wat dichterbij. De paar ronden erna schroeft Verstappen het tempo wat op waardoor het verschil groeit naar ruim drie seconden in ronde 18.

Verstappen veroorzaakt een VSC

Verstappen houdt het tempo vast en blijft zijn voorsprong vergroten. Hij zegt nu ook blij te zijn met zijn auto. Maar in ronde 22 maakt Verstappen een zeldzaam foutje. De leider in de wedstrijd neemt de eerste linkerknik van de smalle chicane net wat te agressief en stuitert rechtdoor. Hij snijdt het volgende gedeelte van de chicane af, en rijdt daarbij een paaltje uit de grond. Dit oranje paaltje komt op de baan te liggen en moet verwijderd worden. De virtual safety car wordt afgeroepen om dit veilig te laten gebeuren.

Max Verstappen en de rest van de kopgroep is tijdens de VSC niet in de buurt van de pitstraat en kan dus geen pitstop maken tijdens de gele vlag. Toch komt Verstappen aan het einde van deze ronde naar binnen om te wisselen naar de harde band. Met het weghalen van het paaltje zorgt Verstappen er trouwens voor dat Hamilton geen referentiepunt meer heeft in de chicane.

Sargeant zorgt voor een safety car

In ronde 28 heeft Logan Sargeant het aan de stok met Kevin Magnussen. In bocht één zit Magnussen aan de buitenkant en kruist daarna terug naar wederom de buitenkant. Sargeant ziet hem echter in bocht twee over het hoofd en snijdt de Haas af. De twee auto’s raken elkaar en Sargeant schuift de muur in. Magnussen weet zijn auto te redden en kan zijn race voortzetten. Vreemd genoeg krijgt Magnussen een straf van tien seconden.

Door de gestrande Williams komt er een safety car op de baan. Norris is net te laat om een pitstop te maken, lijkt het. Ware het niet dat de safety car achter Norris op de baan komt. Daardoor kan Norris zelf zijn tempo bepalen op de plekken waar de gele vlaggen niet worden gezwaaid. Later kan hij alsnog een pitstop maken terwijl de rest van het veld op een slakkengangetje rijdt.

Na zijn pitstop rijdt Lando Norris nog steeds voor de safety car. Om het veld weer bij elkaar te blijven, mogen alle coureurs de safety car inhalen. De Black Series wacht vervolgens tot Norris achter hem zit en vervolgt dan zijn weg. In ronde 32 gaat de safety car weer naar binnen en mag Norris het tempo bepalen bij de herstart.

Norris bijt van zich af

Max Verstappen is erg alert bij de herstart en ziet in de versnellingsbak van de McLaren voor hem. Verstappen probeert dan ook een inhaalactie, maar Norris verdedigt goed. De aanvallende manoeuvre zorgt ervoor dat Verstappen niet lekker uit bocht één komt waardoor Norris een gaatje opent. In de eerste ronde na de herstart is het verschil 1,1 seconden.

In de ronden erna doen de nieuwe harde banden van Norris wat ze moeten doen voor de Britse coureur. Per ronde wint Norris een paar tienden op de concurrentie. De McLaren zet ook nog eens de snelste raceronde. En het gat blijft maar groeien. ‘Ik krijg de auto niet gedraaid. Het is een ramp’, zegt Verstappen. Verstappen krijgt allerlei instructies die de auto beter moeten maken, maar die lijken niet te helpen.

Een stukje achter Verstappen strijden Piastri en Sainz om de vierde plaats. Sainz vindt dat Piastri een straf verdiend of dat hij zijn plek moet afgeven, maar daar wordt geen gehoor aan gegeven. Dan besluit Sainz het maar zelf op te lossen. In de laatste haarspeldbocht duikt Sainz aan de binnenkant, maar blokkeert hij de achterwielen. Door het driftje tikt hij de voorvleugel van de McLaren aan die daardoor schade oploopt en een pitstop moet maken. Piastri kan een podiumplek wel vergeten.

Norris stevent op zijn eerste F1-overwinning af

Lando Norris houdt zijn hoofd koel en blijft het gat met Verstappen maar vergroten. Met nog tien ronden te gaan, is het verschil al vijf seconden. Verstappen kan het tempo simpelweg niet volgen. Leclerc, die achter Verstappen rijdt, komt af en toe wat dichterbij zijn voorganger, maar het verschil blijft rond de twee seconden schommelen.

McLaren doet er alles aan om Norris te helpen. Zo krijgt Piastri het bericht dat Norris vooraan rijdt. ‘We kunnen nu geen safety car gebruiken’. Oftewel, kijk een beetje uit met je inhaalacties. Hij rijdt door zijn vleugelwissel achter in het veld op vers rubber. Hij is veel sneller dan de auto’s om hem heen, maar die auto’s strijden onderling ook nog allemaal. Zo zien we Albon nog een gewaagde actie proberen, maar schiet daarbij rechtdoor en blokkeert daarbij heftig zijn wielen. De Williams blijft trouwens wel uit de muur.

Lando Norris is de 114e F1-coureur met een overwinning

Vooraan wordt de Belgische Britse McLaren-coureur toegejuicht door het Amerikaanse publiek. In zijn zesde seizoen heeft hij bij de GP van Miami 2024 zijn eerste overwinning in de Formule 1 te pakken. ‘Wooow!’, klinkt het vanuit de cockpit van Norris. ‘Ik hou van jullie allemaal. We hebben het gedaan Will! Ik heb eindelijk geleverd’, zegt Norris tegen zijn team en zijn race-engineer. De manier waarop Verstappen deze race heeft verloren, is zuur voor hem en zijn team, maar er zullen er maar weinig zijn die deze overwinning niet gunnen aan Norris.

Uitslag van de GP van Miami 2024

  1. Norris
  2. Verstappen
  3. Leclerc
  4. Sainz
  5. Pérez
  6. Hamilton
  7. Tsunoda
  8. Russell
  9. Alonso
  10. Ocon
  11. Hülkenberg
  12. Gasly
  13. Stroll
  14. Zhou
  15. Piastri
  16. Ricciardo
  17. Bottas
  18. Magnussen
  19. Albon
  20. Sargeant – DNF

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)