Je hebt kunnen opwarmen met de testdagen en met Drive to Survive, maar het F1-seizoen van 2023 gaat nu écht beginnen. Het nieuwe F1-seizoen begint op hetzelfde circuit als waar de testdagen plaatsvonden: Bahrein. Om jou voor te bereiden, sommen we alle veranderingen, weetjes en onze verwachtingen op voor de F1-seizoensstart.

Veranderingen voor het nieuwe F1-seizoen van 2023

De transfermolen heeft flink gedraaid in aanloop naar het F1-seizoen van 2023. Om te beginnen is Sebastian Vettel gestopt met racen. Zijn zitje bij Aston Martin wordt gevuld door Fernando Alonso die overkomt van Alpine. Het gat dat Alonso laat vallen bij Alpine, dat is een verhaal apart.

Het Franse F1-team dacht simpelweg de derde coureur, Oscar Piastri, in de stoel van Alonso te zetten. Op Twitter bevestigt Alpine vorige zomer alvast dat Piastri de nieuwe coureur is in 2023, maar daar denkt de coureur anders over. Piastri reageert op de tweet dat hij van niets weet.

Piastri zegt dat hij geen contract heeft getekend bij Alpine en dat hij ook niet voor het Franse team gaat rijden. Na een hoop gedoe blijkt dat de junior gelijk heeft. Daarom moet Alpine op zoek naar een alternatief. Het raceteam neemt daarom Pierre Gasly in dienst, die overkomt van AlphaTauri. De stoel die Gasly achterlaat, betekent het eerste F1-seizoen voor Nyck de Vries.

In de tussentijd heeft Piastri gekozen voor McLaren. Daar is tijdens het F1-seizoen van 2022 al bekend geworden dat Daniël Ricciardo moet wieberen. Ricciardo keert dit jaar terug bij Red Bull als derde coureur. Norris blijft wel gewoon op zijn plek zitten.

Tot slot is er voorlopig een einde gekomen aan de F1-carrières van Nicholas Latifi en Mick Schumacher. Latifi wordt bij Williams vervangen door rookie Logan Sargeant en de ervaren Nico Hülkenberg neemt de plaats van Schumacher in bij Haas.

Ook veranderingen aan de top

Bij de teambazen is er ook het een en ander gewisseld. Ferrari schopt Mattia Binotto van de troon. Op zijn plaats komt Frédéric Vasseur te zitten die overkomt van Alfa Romeo. Alfa kiest op zijn beurt voor Alessandro Alunni Bravi. Hij is al vijf jaar werkzaam als bestuurslid van Sauber, de organisatie achter het F1-team van Alfa Romeo. De job als teambaas krijgt hij er nu bij in zijn takenpakket.

Nog meer nieuws omtrent dat F1-team, want Andreas Seidl stopt als teambaas van McLaren en gaat aan de slag als CEO van Sauber. Andrea Stella schuift binnen McLaren door naar de functie teambaas. Tot slot is Jost Capito weg bij Williams. Het aantal races is volgens hem ‘vermoeiend’. Misschien dat hij nog terugkeert in een ‘adviserende rol’. Zijn vervanger is James Vowles, die overkomt van Mercedes.

Nieuwe regels in de F1

Over alle regels die veranderen in de F1 in 2023 schreven we eerder een bericht. Zo lees je er dat het aantal sprintraces is verdubbeld van drie naar zes. Daarnaast zijn de regels zo aangepast dat de auto’s niet meer stuiteren. Ook wil de FIA een nieuwe kwalificatievorm uittesten bij een aantal GP’s. Hierbij moeten teams in de eerste sessie de harde band gebruiken, in Q2 de medium en in Q3 de zachte band.

Maar liefst 23 races in het F1-seizoen van 2023

De kalender van het nieuwe F1-seizoen telt 23 races, wat eentje meer is dan vorig jaar. Voor het eerst gaat de F1 racen op The Strip in Las Vegas. Daarnaast keert de GP van Qatar terug. China komt overigens nog niet terug. Door het wegvallen van die GP is er na de derde race, de GP van Australië, drie weken geen F1. De volledige kalender vind je op de F1-pagina van de TopGear.

Verwachtingen voor het nieuwe F1-seizoen

Laten we dan nu eens gaan kijken naar de teams, wat zij hebben gepresteerd tijdens de testdagen en hoe we ze inschatten voor nieuwe F1-seizoen. Nu vertellen de testdagen niet alles. Denk maar eens terug aan vorig seizoen toen Ferrari zo goed begon. De rangorde kan dus veranderen. We geven ook de racenummers van de coureurs zodat je ze van elkaar kunt onderscheiden.

Red Bull Racing: Max Verstappen (1), Sergio Pérez (11)

Het team van Max Verstappen gaat op dezelfde voet verder als vorig jaar. Op een olielek tijdens de tweede testdag na, heeft Red Bull geen problemen aan de auto. Verstappen kijkt ook tevreden terug op de testdagen: ‘De auto werkte erg goed. We hebben alles kunnen afwerken wat we wilden proberen en we hebben veel geleerd.’ Dat zegt hij op Verstappen.com.

Ook andere teams zijn onder de indruk. ‘Red Bull ziet er erg sterk uit in deze drie dagen’, zegt Charles Leclerc tegenover Reuters. Ook Toto Wolff denkt dat Red Bull een voorsprong heeft. ‘De trein met Red Bull heeft het station al verlaten’, zegt de Mercedes-teambaas in een interview met Viaplay. We voorspellen dat Red Bull dominant aan het seizoen zal beginnen. Of de beperking in windtunneltijd daar iets aan gaat veranderen, is lastig te zeggen.

Ferrari: Charles Leclerc (16), Carlos Sainz (55)

Leclerc rijdend tijdens F1 testdagen 2023 in Bahrein zijkant

‘De sfeer is goed binnen het team’, zegt kersverse Ferrari-teambaas Vasseur. Nu is het zijn taak om dat ook zo te houden gedurende het seizoen. Na wat cruciale fouten in de strategie van 2022, grijpt de nieuwe teambaas in. Hij ruilt de hoofdstrateeg die meegaat naar de circuits in voor een strategist die dat voorheen deed vanuit Maranello.

Verder laat het team weinig los over de prestaties van de nieuwe auto. Dat kan zijn vanwege een geweldige auto of omdat de auto tegenvalt. Hoe dan ook, we verwachten dat Ferrari er gewoon weer vooraan bij zit en met Mercedes gaat strijden om de tweede plaats. Misschien dat Ferrari en Mercedes nog kunnen profiteren van het hogere aantal windtunneluren ten opzichte van Red Bull.

Mercedes: Lewis Hamilton (44), George Russell (63)

Hamilton rijdend tijdens de F1 testdagen in Bahrein zijkant 2023

Gelukkig voor Mercedes hoeft het team niet na te denken over porpoising. Toch heeft Mercedes nog niet zijn zaakjes op orde. ‘We zijn nog niet precies waar we willen zijn, maar het is een goed platform om mee te beginnen’, zegt Hamilton. Ook hoofd-techneut Andrew Shovlin is gematigd positief: ‘Het is duidelijk dat we moeten werken aan de snelheid van de auto.’

Als we een inschatting moeten maken, zal Mercedes gedurende het seizoen steeds dichter bij Red Bull komen. Het zal er in het begin van het nieuwe F1-seizoen om spannen of ze voor Ferrari staan of niet. Het team dat de beste ontwikkeling doormaakt, zal er met de tweede plaats vandoor gaan. Tenzij Red Bull inkakt, dan ligt misschien wel het kampioenschap voor het oprapen.

Alpine: Esteban Ocon (31), Piere Gasly (10)

Na de transferperikelen rondom Alonso en Piastri moet in 2023 de rust wederkeren bij Alpine. Vorig seizoen presteert het Franse raceteam prima. Alpine wist McLaren te verslaan in de strijd om de vierde plaats. Dit jaar moet het nieuwe rijdersduo Ocon-Gasly voor een herhaling van het goede resultaat zorgen.

Het is nog niet helemaal duidelijk hoe goed de Alpine van dit jaar is. Volgens Pierre Gasly zijn er nog wel wat verbeterpunten: ‘Niet alles is mogelijk binnen het korte tijdsbestek en er is zeker nog werk om het algehele pakket te verbeteren.’ We verwachten dat Alpine weer gaat strijden om de vierde plaats, alleen de vraag is of dat McLaren is. Lees maar even door naar het stukje van Aston Martin.

McLaren: Lando Norris (4), Oscar Piastri (81)

McLaren F1-auto MCL60 testing Bahrein 2023

McLaren heeft twee sterke coureurs in 2023. Oscar Piastri pakt in zijn eerste poging het F3-kampioenschap en daarna in zijn eerste poging de F2-titel. Zo verdient hij direct een positie als reservecoureur bij Alpine en nu mag hij voor McLaren als tweede coureur aan de slag. Zijn grootste concurrent is zijn teamgenoot Lando Norris, die meer ervaring heeft in de F1.

De baas van McLaren Racing, Zak Brown, heeft aangegeven dat het team de ‘ontwikkelingsdoelen’ niet heeft gehaald. Ook volgens Norris zijn er nog een aantal dingen die beter moeten. Wij denken dat McLaren in het begin dure punten gaat verliezen, maar later wel weer een vaste klant wordt om punten te scoren.

Alfa Romeo: Valtteri Bottas (77), Zhou Guanyu (24)

Bottas rijdend in de Alfa Romeo F1-auto van 2023 tijdens testdagen in Bahrein schuin achter

Alfa Romeo kent prima testdagen in 2023. Op een probleem op de laatste dag na, lijkt het allemaal voortvarend te gaan. Technisch directeur Jan Monchaux zegt dat er nog wel wat ‘huiswerk’ te doen is. Valtteri Bottas is een stuk positiever gestemd. Hij zegt dat de twee grootste problemen van de vorige auto verholpen zijn en dat de Alfa Romeo C43 goed aanvoelt.

Wat betreft verwachtingen is het bij Alfa Romeo lastig in te schatten. Vorig jaar begon Alfa Romeo Sauber goed aan het seizoen, maar zakken de prestaties later in. Zo’n seizoen voorzien we ook voor 2023. In het begin leunt het team op de sterke onderdelen van Ferrari waarna de ontwikkelingsrace wordt verloren van teams als Alpine, McLaren en Aston Martin.

Aston Martin: Fernando Alonso (14), Lance Stroll (18)

Felipe Drugovich tijdens F1 testdagen in Bahrein 2023 rijdend schuin voor

Over Aston Martin gesproken, dat kan zomaar een interessant team worden om in de gaten te houden. Niet omdat het zoontje van de grote baas afwezig is bij de testdagen door een polsblessure (of erger…). Stroll is trouwens genoeg hersteld om deel te nemen aan de seizoensopener, de GP van Bahrein. Het interessante aan Aston Martin is de nieuwe auto.

De F1-auto van Aston gaat als een trein tijdens de testdagen. Christian Horner zegt tegenover F1.com dat Aston Martin ‘niet ver weg lijkt’ van Red Bull. Ook F1-coureurs van andere teams schatten de AMR23 hoog in. Gaat Alonso dan toch gelijk krijgen met zijn voorspelling dat Stroll kampioen kan worden? We vermoeden van niet, maar zeg nooit nooit.

Haas: Kevin Magnussen (20), Nico Hülkenberg (27)

Haas F1-auto 2023 rijdend tijdens de testdagen in Bahrein Nico Hülkenberg schuin voor

Voor het eerst sinds 2020 heeft Haas weer een ervaren coureursduo. Voor aanvang van het seizoen van 2022 verscheurt Haas noodgedwongen het contract van Mazepin. Aan het einde van vorig jaar besluit Haas dat Mick Schumacher te vaak zijn auto in de muur zet. Daarom is hij voor het nieuwe F1-seizoen vervangen voor zijn landgenoot Nico Hülkenberg.

Haas heeft prima zaken gedaan tijdens de testdagen in Bahrein. ‘Ik kwam alleen naar binnen om naar het toilet te gaan’, zei Magnussen. Ook Hülkenberg is tevreden over de auto. Hij zegt dat de Haas VF23 ‘doet wat ik wil’. Teambaas Günther Steiner schat de kansen van het team in: ‘Het is nog moeilijk om te zeggen, maar we zitten in het middenveld.’ Daar zetten wij dan ook maar op in.

AlphaTauri: Nyck de Vries (21), Yuki Tsunoda (22)

Nyck de Vries AlphaTauri F1-auto rijdend schuin voor tijdens de testdagen in Bahrein

Dit jaar kijken we met wat meer belangstelling naar het zusterteam van Red Bull. Nyck de Vries gaat zijn eerste volledige F1-seizoen rijden bij AlphaTauri. Het is voor hem te hopen dat het team een betere auto bouwt dan vorig jaar. Toen viel AlphaTauri terug naar de negende plaats bij de constructeurs. Het begin is in ieder geval goed: AlphaTauri heeft tijdens de testdagen de meeste kilometers gereden van alle teams.

De hoofd-ingenieur Jonathan Eddolls denkt dat het team ‘moet kunnen vechten met het middenveld’. We hopen natuurlijk op meer voor ‘onze’ De Vries. Zo nu en dan punten pakken zal het doel zijn. Oh, en uiteraard vóór teamgenoot Tsunoda finishen.

Williams: Alexander Albon (23), Logan Sargeant (2)

Williams F1 2023 Alexander Albon rijdend tijdens testdagen in Bahrein schuin voor vonken achter de auto

Williams lijkt steeds hoger het laddertje op te klimmen. Het gat naar de concurrentie slinkt per jaar. Dat lijkt ook dit jaar het geval te zijn. Op AlphaTauri na, rijdt Williams zelfs de meeste ronden. Nieuwkomer Logan Sargeant zal in de eerste raceweekenden moeten wennen terwijl Albon inmiddels een vaste naam is in de F1.

Albon is erg te spreken over de progressie die Williams heeft geboekt: ‘We staan zeker op een betere plek vergeleken met vorig jaar. Het gaat er nu gewoon om hoe ver we kunnen gaan met de auto.’ De nieuwe teambaas, James Vowles, noemt de testdagen ‘zeer succesvol’. Het is lastig om te zeggen of Williams zich kan mengen met het middenveld, maar kansloos laatste worden, dat zit er waarschijnlijk niet in.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear