Snel is schitterend, maar wij beschouwen een oogverblindend uiterlijk ook als een zaak van belang. In het geval van de Brabham BT52 kregen we het allebei: een snelle, erg mooie auto – misschien wel de mooiste en meest sensationele die ooit in de Formule 1 reed – en uitgevoerd met een uiterst elegante, typografische puurheid.

Uiteraard is Parmalat een Italiaanse zuivel- en drankengigant – niet echt de rock ’n roll die je verwacht in de F1. Maar de letters in onderkast en het blauw-witte kleurenschema stuwden de auto op tot ver boven het maaiveld. Sportkledingmerk Fila stond elders (en achter op) de auto, en motorleverancier BMW Motorsport was ook van de partij.

De Brabham BT52 bewijst hoe goed Gordon Murray is in lateraal denken

Deze uit 1983 stammende auto was een snel antwoord (hij werd in zes weken ontwikkeld en gebouwd) op een op het laatste moment doorgevoerde regel die aerodynamische bodemeffecten verbood. De venturi-secties onderaan de zijkanten dienden te worden verwijderd. Murray verlengde daarop de wielbasis en verplaatste de radiateurs zo ver mogelijk naar achter. Dit verbeterde de luchtstroom over de carrosserie en de spoiler. Zo komt de Brabham BT52 aan z’n opvallende, pijlvormige gedaante.

De komst van het bijtanken maakte een kleinere benzinetank mogelijk, wat het uiterlijk van de auto verder optimaliseerde. Daarbij was de hele achterkant – de motor, transmissie, ophanging – modulair, en konden ze hem als één geheel vervangen. Nelson Piquet won er drie races mee, en ging er met het wereldkampioenschap van 1983 vandoor. Slim, snel, mooi – en nog een winnaar ook.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear