De feestdagen zitten er weer op en de extra kilo’s er weer aan! Iedereen is bezig met goede voornemens om deze nieuwe aanwinsten er af te trainen in de gym of zelfs een hele maand de alcohol te laten staan. Dry January wordt het genoemd; ook in mijn directe omgeving zie ik mensen het zichzelf heel lastig maken om zich aan deze nieuwe goede voornemens te houden.
Als je ooit topsporter van beroep bent geweest, ken je je eigen lichaam zo goed dat je dit soort voornemens nooit aan jezelf hoeft op te leggen. De discipline om te trainen is er sowieso; waar, wanneer en op de manier waar je je op dat moment goed bij voelt. Natuurlijk heb ik het nu een stuk makkelijker omdat ik niet meer betaald word om extreem fit te zijn of dat nodig heb voor mijn dagelijkse werk. Het zit gewoon nog in je systeem dat je gezond wilt leven.
Voor de Formule 1-coureurs is het anders, zij komen nu allemaal terug van een paar weken welverdiende vakantie waarin de trainings- en voedingschema’s in principe links blijven liggen. Die extra kilo’s en wellicht iets mindere conditie worden er in de komende weken weer heel snel af en aan getraind. Een intensief trainingskamp van vijf uur per dag trainen en de juiste voeding zorgt ervoor dat de coureurs zich voor de eerste wintertesten in Barcelona alweer heel scherp voelen. De beste training blijft kilometers maken in de auto, maar zoals je weet zijn die testdagen gereguleerd en zul je dus veel zelf moeten doen in de gym, en wellicht een beetje op de kart.
Gewicht is cruciaal
Gewicht is in de topsport altijd cruciaal, zeker in de Formule 1. Een kilo te weinig in de brandstoftank na de race kan diskwalificatie betekenen, terwijl elke kilo extra altijd tijdverlies oplevert. Wanneer je als coureur op een baan als Spa Francorchamps tegen je engineers zegt dat je nog een extra ronde wilt rijden in de kwalificatie, dan moet je een paar kilo extra brandstof meenemen, en dit kan weer een paar tienden schelen op een rondje.
In 2019 worden de regels in de Formule 1 omtrent het gewicht van rijder en auto aangepast. Normaal gezien wordt het gewicht van de rijder en de auto bij elkaar opgeteld en moet dan boven het minimale gewicht van 734 kilo uitkomen. In het nieuwe seizoen gaan ze de rijder apart wegen van de auto en voor beide geldt een minimum gewicht. De coureur moet nu minimaal 80 kilo wegen, de lichtere coureurs moeten dus extra gewicht mee gaan nemen aan boord. Een interessante rekensom voor de engineers: hoe en waar ga je deze extra ballast meenemen om de balans van de auto niet te veel te verstoren?
De F1-fabrieken draaien allemaal op volle toeren, aangezien over een paar weken de eerste testen van het seizoen gaan plaatsvinden op het circuit van Barcelona. Na alle berekeningen op de computers en eindeloze simulaties in windtunnels et cetera is het nu dus tijd voor het echte werk. De stopwatch liegt nooit en het gevoel van de rijder ook niet. De (on-)officiële eerste rijder van elk team mag de eerste meters uitproberen met de nieuwe auto.
Top of flop
De coureur voelt meteen aan of de auto een goede balans heeft en of hij snel is. Kortom: top of flop! Daarom zijn er op zo’n eerste dag altijd best gespannen gezichten te zien bij het hele team. Als alles naar wens verloopt, ga je werken aan de balans, snelheid en uiteraard aan de betrouwbaarheid. Er worden heel veel kilometers gemaakt, soms wel ruim twee Grand Prix-afstanden op één dag.
Ik zal zelf ook aanwezig zijn met mijn Ziggo Sport-collega’s, om de eerste actie van het nieuwe seizoen van dichtbij mee te maken. Ook weer even wennen aan de nieuwe kleurstellingen van de teams en de coureurs. Leclerc in Ferrari-rood, Kimi in een Sauber-overall, Kubica in zijn Williams-raceoutfit en natuurlijk de rookies die hun debuut gaan maken in de koningsklasse van de autosport. Wordt spannend en interessant!
Foto: Red Bull Content Pool
Reacties