Tijdens een uitzending van Crashen in de keuken liet Robert Doornbos een opvallend nieuwtje vallen: Verstappen is in gesprek met Mercedes. Dat klinkt als een aardverschuiving binnen de F1, en dat is het ook, maar eigenlijk is het allemaal zo gek nog niet. TopGear vroeg Doornbos om wat verduidelijking over een mogelijke overstap van Verstappen naar Mercedes.

‘Ik heb het nieuws gewoon van Red Bull. Ik begrijp heel goed dat mensen het zich niet kunnen voorstellen, want Verstappen wint alles momenteel met Red Bull. Maar het team valt langzaam uit elkaar. Dus Max is echt wel om zich heen aan het kijken. Er zijn mensen die gelijk roepen dat het onzin is en kroegpraat, maar dit soort uitspraken moeten wel gefundeerd zijn, anders sta ik ook voor lul’, zegt Doornbos tegen TopGear.

Red Bull weet dat Verstappen praat met Mercedes

Doornbos legt uit: ‘Ik weet dat Max met toestemming van Red Bull praat met Mercedes. Dat is al een hele stap, want dit betekent dat RB hem niet in de weg zal zitten. Dat is ook logisch; als een coureur ergens niet meer wil rijden, dan is het normaal dat je uit elkaar gaat. Voor de buitenwereld is het heel onlogisch; je bent aan het winnen, waarom zou je weg willen?’

‘Je moet vooruitdenken in de sport. We weten allemaal dat RB deze golf van overwinningen niet eeuwig gaat volhouden, maar de vraag is wanneer het stopt. Het kan zomaar nog twee jaar duren, maar in 2026 kan het zomaar voorbij zijn. Als coureur moet je de volgende stap onderbouwen met feiten en kennis, en dat doe je door gesprekken te voeren’, licht de voormalig F1-coureur toe.

Goed plannen is belangrijk in de F1

Gesprekken met Mercedes betekenen niet dat Verstappen gelijk een contract gaat tekenen bij Mercedes. Het is heel normaal dat je als coureur je opties verkent. En er zijn een hoop variabelen: ‘Ford en Red Bull zijn zich bewust dat ze niet de beste spullen hebben, daarom zijn ze vroeg begonnen met bouwen en ontwikkelen. Neem ook Audi in overweging, die debuteert in dit nieuwe tijdperk. In de Formule 1 is alles gericht op vooruitdenken en plannen. Begin je te laat, dan betaal je de prijs.’

Doornbos gaat verder: ‘Er staan reglementswijzigingen op het programma voor 2026 op motorisch gebied, wat het cruciaal maakt dat je op het juiste moment op het juiste paard wedt. Red Bull en Ford hebben nog een lange weg te gaan om fabrikanten zoals Mercedes en Ferrari bij te benen. Het gaat voornamelijk om het elektrische component, de batterij, en het vermogen dat je daaruit kunt halen. Dat is een onbekende factor; ze weten niet wat de concurrentie doet.’

Wanneer komt de aankondiging?

‘Max zal niet deze maand al zeggen dat ie gaat wisselen van team, maar die gesprekken zullen gedurende het jaar plaatsvinden. Ze bespreken dan wat Mercedes gaat doen en hoe de investering eruitziet. De nieuwe aandrijflijn valt buiten de budgetcap, dus Mercedes kan enorm veel geld erin steken. Dus als Mercedes zegt dat ze een paar honderd miljoen erin stoppen, dan weet ik niet of dat gelijk staat aan de plannen van Red Bull en Ford. En dat zijn allemaal gesprekken die je als coureur moet voeren.’

Dat mensen iets gelijk als onzin bestempelen, is iets van alle tijden: ‘Toen analisten voorspelden dat Hamilton naar Mercedes ging, werd dat ook als belachelijk bestempeld. Maar Hamilton kreeg het gevoel dat hij daar moest zijn. Het is een intuïtief gevoel dat je kunt staven door gesprekken te voeren met een organisatie en dat te vergelijken met je huidige situatie.’

‘Financiën spelen ook een rol bij dat soort gesprekken, maar als je naar het verleden kijkt, zie je dat een fabrikant zoals Mercedes destijds een enorme voorsprong nam op de concurrentie. Het chassis was toen minder van belang. Mercedes had misschien niet de beste auto qua mechanische grip, maar hun krachtige motor maakte veel goed. Later haalden andere fabrikanten hen in. Dat zou in 2026 opnieuw kunnen gebeuren.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)