Shell is nou niet direct een bedrijf dat je associeert met auto's – nou ja, met wat je er voor veel geld in gooit, natuurlijk, maar niet met de auto zelf. Toch komt Shell nu met een prototype voor een stadsautootje dat in veel opzichten opmerkelijk is.
Allereerst vanwege zijn achtergrond. Het vooralsnog naamloze autootje is namelijk een geheel herziene versie van de T.25, een studiemodel dat in 2010 aan de wereld werd getoond en ontworpen was door Gordon Murray. Doet dat een belletje rinkelen? Precies: de man die verantwoordelijk was voor een van de meest aansprekende supersportwagens ooit, de McLaren F1. Daarvóór was Murray als technisch directeur nogal nadrukkelijk verbonden aan de Formule 1-teams van Brabham en McLaren.
De Shell-auto is bedoeld om te laten zien hoe efficiënt je met energie kunt omgaan als je gebruikmaakt van lichtgewicht materialen, een zuinige motor en (uiteraard) de meest geavanceerde oliën en smeermiddelen. Zo weegt het autootje maar 550 kilo, is voor een groot deel gemaakt van gerecycled koolstofvezel en kan zelf ook bijna weer geheel gerecycled worden.
De Shell Concept Car zou bij constante snelheden van 70 km/u aan 2,64 liter brandstof genoeg hebben om 100 kilometer ver te komen – alleen de gebruikte smeermiddelen zouden al een uitstootsbesparing van 5 procent opleveren. De motor is overigens een (zwaar gemodificeerde) driecilinder uit de (drie keer raden) Smart ForTwo.
Dat Murray (links op de foto) zijn achtergrond niet vergeten is, mag alleen al blijken uit de stoelopstelling: de bestuurder zit in het midden, de (maximaal) twee passagiers schuin achter hem – inderdaad, net als in de McLaren F1.
Reacties