Dankzij de weergoden kregen we een chaotisch laatste deel van de sprintkwalificatie in Shanghai. De tien overgebleven coureurs leken mee te doen aan Sterren dansen op het IJs. Lando Norris wist zijn McLaren het best over het gladde circuit te sturen en mag vandaag vanaf de eerste startplek beginnen. Verstappen kende een ongelukkigere sessie, maar eindigde alsnog als vierde. Nu is het voor de sprintrace weer droog in China. Eens zien hoe de Red Bull van Verstappen presteert over een racelengte van 19 ronden of één uur.
Start van de sprintrace in China
Lewis Hamilton heeft vanaf de tweede startplek, de beste start. In de eerste lange bocht heeft Hamilton de binnenkant en heeft hij een neuslengte voorsprong op de polesitter. Eigenlijk moet Norris zich gewonnen geven, maar blijft de McLaren-coureur stug proberen. Dat komt Norris duur te staan. Hamilton laat zijn auto behendig naar buiten rollen en dwingt Norris zo buiten het asfalt. Norris komt zo op het natte kunstgras naast de baan en valt veel plekken terug.
Achter hen kijken Alonso en Verstappen toe en sluiten na de eerste twee bochten aan. Carlos Sainz sluit nog in de eerste ronde aan achter Verstappen. Op het lange rechte stuk denkt Sainz aan een inhaalactie, maar die wordt vakkundig afgewend door Verstappen. De regerend wereldkampioen laat zijn auto bij het accelereren uit de haarspeldbocht iets verder naar de buitenkant uitrollen om zo de weg voor Sainz af te snijden.
Verstappen is niet tevreden
Ondanks dat Sainz even geen bedreiging meer is, maakt Verstappen zich behoorlijk druk over de boordradio. Voor hem is Alonso op 1,2 seconden gereden en Hamilton rijdt weer 1,5 seconden daar voor. ‘Waarom is mijn batterij leeg?’, vraagt Verstappen op de boordradio en vervolgens een woord dat we niet mogen herhalen. Ook ligt de auto volgens de coureur niet lekker in bocht 8, een snelle bocht naar links.
Door wat aanwijzingen van engineer Lambiase over aanpassingen op het stuur zou de auto beter moeten reageren en batterij weer op moeten laden. We horen hier Verstappen vervolgens niet meer over, waardoor je zou denken dat de problemen verholpen zijn. Het gat naar Alonso wordt ook met de ronde kleiner waardoor een inhaalpoging niet ver weg meer is.
Verstappen is weer blij en snijdt door het veld
In de zevende ronde is het raak. Aan het einde van het rechte stuk heeft Verstappen zoveel meer snelheid dat Alonso hem simpelweg laat gaan. In de ronde hierna gaat de Red Bull-coureur ervoor zitten en jaagt op de eerste plek. Wat daarbij helpt, is dat Hamilton zich verremt in de haarspeldbocht na het lange rechte stuk. In de achtste ronde komt Verstappen zo 1,1 seconden dichterbij Hamilton.
In de negende van 19 ronden is Hamilton dan ook gezien. Wederom aan het einde van het rechte stuk zet Verstappen zijn auto aan de binnenkant en gaat zonder problemen voorbij aan zijn machteloze concurrent. En Verstappen blijft stampen. Rondje nummer tien zit erop en het gat naar Hamilton is al gegroeid naar 2,6 seconden.
Alonso is the Minister of Defence, maar niet voor lang
Het gat tussen Verstappen en Hamilton groeit en groeit, maar ook achter de Mercedes wordt het gat groter. Dat komt door Fernando Alonso. De Spaanse AM-coureur houdt met hand en tand Sainz, Pérez en Leclerc van zich af. Daardoor vormt er een DRS-trein die Alonso blijft leiden. Maar daar heeft Sainz genoeg van.
In de zestiende ronde duikt Sainz eerst aan de buitenkant van Alonso en probeert vervolgens achterlangs de kruisen. Dit lukt en de Ferrari heeft meer tractie. Alonso geeft echter niet op en blijft plakken. Zij-aan-zij gaan de Spaanse coureurs door de snelle linkerknik en geven elkaar een tikje. Alonso zit aan de verkeerde kant en moet hij zich gewonnen geven, toch? Nee toch niet! Alonso duikt aan de binnenkant en dwingt Sainz naar de buiten. Hier maakt Pérez dankbaar gebruik van door beide auto’s in te halen.
Alonso valt uit, Ferrari’s vechten met elkaar
Vervolgens schuift ook Leclerc voorbij aan Alonso. Dan wordt duidelijk dat de kleine botsing tussen Alonso en Sainz heeft gezorgd voor een lekke band bij Alonso. Hij duikt de pits in en valt uit. Leclerc en Sainz gaan intussen vrolijk verder met het racen met het mes tussen de tanden. Uiteindelijk weet Leclerc de overhand te nemen en voor zijn teamgenoot te blijven.
Terwijl de chaos gaande is, cruiset Verstappen naar de overwinning en probeert nog wat motorstanden uit. Uiteindelijk gaat het ogenschijnlijk toch weer kinderlijk eenvoudig voor de kampioenschapsleider. Lewis Hamilton wordt tweede en Sergio Pérez houdt de derde plaats. Polesitter moet genoegen nemen met drie punten en de zesde plaats.
Uitslag van de sprintrace voor de GP van China 2024
- Verstappen
- Hamilton
- Pérez
- Leclerc
- Sainz
- Norris
- Piastri
- Russell
- Zhou
- Magnussen
- Ricciardo
- Bottas
- Ocon
- Stroll
- Gasly
- Tsunoda
- Albon
- Sargeant
- Hülkenberg
- Alonso
Hoe laat begint F1 in China?
Zaterdag 20 april
Kwalificatie: 09:00 uur – 10:00 uur
Zondag 21 april
Race: 09:00 uur
Reacties