Helaas, het aantal Nederlanders in de F1 is gehalveerd. Je hebt waarschijnlijk meegekregen dat Nyck de Vries plaats heeft moeten maken voor Daniel Ricciardo. De Australiër mag zich bewijzen in het zusterteam van Red Bull. Wie weet wat er daarna nog mogelijk is voor Ricciardo. Zeker als Pérez zo desastreus blijft rijden. Het GP in Hongarije begint voor Pérez in ieder geval met een flinke domper.

Er zijn nog geen vijf minuten verstreken in VT1 of Pérez hangt al in de muur. Richting bocht vijf komt Pérez veel te ver naar buiten en raakt daar met zijn linkervoor- en achterwiel op het gras. De linkerwielen tollen door en zorgen dat de auto in een spin komt. De Red Bull vliegt hierdoor de bandenstapels in. De linkervoorkant van de auto ligt aan diggelen. ‘Ik kan het niet geloven’, reageert Pérez.

Zijn crash zorgt voor een rode vlag. Een minuut of tien later wordt de baan weer vrij gegeven. Op dat moment worden de poncho’s en paraplu’s tevoorschijn op de tribunes. Het begint op bepaalde delen van de baan te regenen. Daar zitten de coureurs en teams deze keer totaal niet op te wachten.

Speciaal kwalificatieformat in Hongarije

De FIA heeft bedacht dat er dit weekend geëxperimenteerd wordt met een ander format voor de kwalificatie. Daarbij is het verplicht om in het eerste deel op de harde band te rijden, in Q2 met de mediums en in het laatste deel op de zachte band. Daarom is het nog belangrijker om erachter te komen hoe goed de auto presteert op alle droogweerbanden.

Het wordt nog een tandje pijnlijker voor de teams als morgen blijkt dat het wel droog is bij de kwalificatie. Van de andere kant zou het komisch zijn als de FIA inplant om het nieuwe format te testen om er vervolgens achter te komen dat het niet kan door de regen.

Hoe dan ook zorgt de regen er nu voor dat men massaal binnen blijft. Verschillende coureurs stappen ook uit de auto en nemen hun helm af. Een direct teken dat er niet veel gereden gaat worden in deze training. Hamilton durft het als eerste aan om op regenbanden naar buiten te gaan, maar na één rondje houdt de Britse coureur het al voor gezien.

Een aantal andere coureurs volgen het voorbeeld van Hamilton maar doen dit alleen om één rondje te rijden. Hierbij checken ze even of alle systemen werken en komen dezelfde ronde weer naar binnen. De regen wordt een tijdje heviger maar zwakt daarna af. Dat is voor de coureurs het teken om weer de baan op te komen.

Sainz voegt zich bij Pérez in de muur

Wederom duurt het niet lang voordat de rode vlag gezwaaid moet worden. Carlos Sainz gaat wat te enthousiast op zijn gas waardoor zijn achterwielen spinnen. Hij tikt hierna de muur aan en komt op het gras stil te staan. Sainz probeert er weg te komen, maar geeft weer teveel gas. Daardoor komt hij vast te staan met zijn voorwielen op het asfalt en de achterwielen op het gras. Een aantal Hongaarse marshalls duwen de Ferrari weer de baan op zodat het circuit weer vrij kan worden gegeven.

Er zijn dan nog een minuut of tien te gaan. De baan wordt inmiddels wat droger, maar niet droog genoeg om Verstappen naar buiten te laten gaan. De Nederlandse coureur rijdt dus niet één snelle ronde in deze training. Andere coureurs doen dat wel, maar echt noemenswaardige momenten zijn er niet meer. Laten we hopen voor Pérez dat zijn RB19 weer gerepareerd is voor de tweede vrije training.

Uitslag van de 1e vrije training voor de GP van Hongarije

  1. Russell
  2. Piastri
  3. Stroll
  4. Norris
  5. Alonso
  6. Bottas
  7. Leclerc
  8. Zhou
  9. Sargeant
  10. Hülkenberg
  11. Magnussen
  12. Tsunoda
  13. Albon
  14. Ricciardo
  15. Sainz
  16. Pérez
  17. Ocon
  18. Gasly
  19. Verstappen
  20. Hamilton

Hoe laat begint F1 op Hungaroring?

Vrijdag
2e vrije training: 17:00 uur – 18:00 uur

Zaterdag
3e vrije training: 12:30 uur – 13:30 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur

Zondag
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)