Door een sterke ronde rond de straten van Monaco in zijn Ferrari en een late crash van Pérez, kon Leclerc pole position veroveren voor zijn thuisrace. Sainz reed naar de tweede tijd en start achter hem. Pérez en Verstappen vertrekken vanaf P3 en P4. Vlak voordat de race begint gaat het keihard regenen in Monaco. Daarom wordt de start een uur uitgesteld.
De auto’s beginnen dan allemaal op de regenbanden. Stroll en Latifi raken al de muur in de formatieronde achter de safety car. We krijgen een rollende start achter de safety car. Daarbij kan iedereen zijn auto uit de muur houden, maar zien we ook niemand van positie verwisselen.
Van regenbanden naar droge banden
In de eerste ronden van de race droogt de baan langzaam op. De grote vraag is dan wie als eerst wisselt naar de intermediate banden. In ronde 17 is Pérez de eerste coureur van de top teams die voor de intermediates kiest. Leclerc komt twee ronden later binnen en komt achter Pérez weer naar buiten. Verstappen wisselt ook van banden in die ronde.
Sainz doet het anders en gaat in ronde 22 direct naar droge medium banden. Leclerc doet hetzelfde in die ronde en maakt na vier ronden weer een pitstop. Verstappen en Pérez maken een ronde later ook weer een pitstop. Na de tweede pitstopronde rijdt Pérez vooraan met Sainz achter hem. Weer daarachter strijden Verstappen en Leclerc om P3.
Snel daarna klapt Schumacher keihard in de muur. De achterkant van de Haas breekt af van de rest van de auto. Gelukkiger is er niks met de Duitser aan de hand. Eerst komt er een safety car, maar die wordt al snel opgevolgd door een rode vlag. Dat geeft de coureurs de kans om van banden te wisselen. De Red Bulls kiezen dan voor de medium banden, maar de Ferrari’s blijven op de harde banden.
Tweede rollende start
Voor de tweede keer gaat de race verder met een rollende start achter de safety car. Na deze herstart blijft de volgorde weer hetzelfde. De Red Bulls kunnen dan nog geen voordeel halen uit hun medium banden. De Red Bull en Ferrari’s rijden ronde na ronde op ongeveer twee seconden van elkaar.
Met nog tien minuten te gaan hebben de banden van Pérez hun beste tijd gehad. Daardoor zit de top vier opeens allemaal binnen een seconde van elkaar. Sergio houdt zijn hoofd echter koel en kan zijn concurrenten achter zich houden. Pérez wint de GP van Monaco 2022. Sainz wordt tweede en Max vergroot zijn leiding in het kampioenschap met een derde plek.
Reacties