Leclerc en Verstappen zijn bij de start even goed weg, wat je niet van Sainz kunt zeggen. Die levert twee plaatsen in, aan Russell en Perez. Iedereen komt wonderwel de eerste twee bochten door. Hamilton heeft in de vijfde bocht een touché met Magnussen, wat de eerste een lekke band oplevert en de tweede in de grindbak doet belanden. Beide kunnen na een bezoek aan de pitstraat wel door. Voor Sainz wordt de ellende alleen maar groter: in de zevende ronde verliest hij de controle over zijn Ferrari, komt in het grind terecht en valt terug naar de elfde plaats.
DRS-problemen
Ook Verstappen gaat er trouwens af, op exact deze plek (bocht 4), op exact dezelfde manier. Hij komt op P4 weer de baan op. Volgens het team ligt het aan windvlagen. In ronde 13 komen de eerste teams binnen voor vers rubber. Ook Verstappen en Russell wisselen naar de medium band.
Max zit vlak achter de Brit, maar heeft problemen met een nukkig DRS-systeem. Af en toe opent het, maar vaak ook niet of maar heel even. Het leidt tot veel, begrijpelijke frustratie bij Verstappen. En tot een prachtig gevecht tussen de twee, dat echter wel tijd kost. Wat weer in het voordeel is van Leclerc, die meer en meer afstand kan nemen.
Max aan de leiding
Tot ronde 27: dan geeft de Ferrari van Leclerc de geest. Russell neemt de leiding over, met een laaiende Verstappen in zijn nek. Twee ronden later wisselt Max naar zachte banden. Dat geeft Perez de kans om de jacht op Russell in te zetten. In ronde 31 is het zover; mede dankzij een wél functionerend DRS-systeem passeert hij Russell.
Vijf ronden later zit ook Verstappen, die op zijn zachte banden érg hard gaat, weer in de bak van Russell. Die kiest eieren voor zijn geld en duikt naar binnen voor nieuwe banden. Ook Perez wisselt, waardoor Max aan de leiding komt. In ronde 45 heeft de Nederlander voldoende voorsprong opgebouwd om na Perez, maar vóór Russell weer de baan op te komen met verse banden. Perez laat Verstappen licht mokkend voorbij, en moet genoegen nemen met een bonus-zachtebandenwissel die hem in ieder geval een extra punt voor de snelste ronde oplevert.
Max geeft de leiding niet meer uit handen en neemt en passant de leiding in het wereldkampioenschap over. Perez wordt verdiend tweede, Russell derde. Een speciale vermelding verdient Lewis Hamilton, die het toch nog voor elkaar weet te krijgen om van helemaal achteraan vijfde te worden. Had zelfs nog vierde kunnen zijn, als technische problemen geen roet in het eten hadden gegooid, waardoor hij Sainz nog voorbij moest laten. Mercedes is dus ook weer terug. Maar Max wint!
Uitslag van de GP van Spanje 2022
- Verstappen
- Perez
- Russell
- Sainz
- Hamilton
Reacties