De gemiddelde F1-liefhebber hoopt natuurlijk dat de FIA druk bezig is om regels te verzinnen die het gevecht vooraan wat interessanter maken. Of mogen we dat niet zeggen als Nederlandse autowebsite? Hoe dan ook, de regelmakers van de Formule 1 houden zich met hele andere dingen bezig. Zo komt er outlap-regel na outlap-regel bij om de kwalificatie in de F1 veiliger te maken.
Even terug naar het begin van deze saga. F1-coureurs willen voor hun kwalificatieronde twee zaken op orde hebben: warme banden en vrije lucht. Om de banden warm te krijgen, sturen de coureurs heftig heen en weer. Voor de vrije lucht laten rijders graag een groot gat vallen tot de auto voor zich. Dit zorgde bij meerdere Grands Prix voor opstoppingen in de laatste paar bochten.
De eerste oplossing van de FIA: een maximale rondetijd
Daarom voerde de FIA een maximale rondetijd in. Coureurs moeten binnen een bepaalde tijd een rondje rijden. Doe je dat niet, dan krijg je een gridstraf van twee plekken. Je kunt dus niet te lang wachten op een mooi gat. In Brazilië zorgde dit voor penalty’s voor Gasly, Ocon en Russell. Het neveneffect van de maximale rondetijd is een file in de pitstraat.
In Mexico bleven coureurs extra lang stilstaan om voor de outlap alvast een flink gat te hebben. Er stond immers geen regel in het grote regelboek over stilstaan in de pits. Ook hier bedacht de FIA een noodoplossing voor. Coureurs mogen tussen het einde van de pitstraat en de tweede safetycar-lijn (vlak na de pituitgang) stilstaan. Je mag de stilstaande auto’s inhalen.
Op Interlagos was dit goed te doen, omdat er wat bochtjes tussen de pituitgang en de safety car-lijn zitten. Helaas kun je deze regel niet overal gebruiken. Er zijn namelijk ook circuits waar het uitloopdeel van de pits te smal is om in te halen of waarbij de afstand tussen het einde van de pits en begin van de racebaan te klein is.
Max Verstappen over de outlap-regel in de F1
Daarom geeft de FIA aan dat deze oplossing alleen in Brazilië wordt toegepast. Wat er bij andere banen gaat gebeuren, is nog niet bekend. Max Verstappen laat tijdens de persconferentie na de GP van Brazilië weten klaar te zijn met de noodregel. Hij noemt de manier waarop je op de baan komt ‘extreem gevaarlijk’. Ook spreekt hij zijn ongenoegen uit over de maximale rondetijd.
De maximale rondetijd zorgt voor ‘een rommeltje’ volgens Verstappen: ‘Kijk wat er vrijdag in de kwalificatie gebeurde. Er gingen rijders het gras op, waaronder ikzelf, om andere auto’s proberen in te halen.’ Verstappen weet ook niet wat de FIA ermee wil bereiken. Een ding staat als een paal boven water: zo kan het niet langer.
Max Verstappen was not waiting around for anyone when it came down to putting a crucial lap-time in for Shootout! 😅#BrazilGP #F1 pic.twitter.com/umYY1HRrIp
— Formula 1 (@F1) November 4, 2023
Ook Red Bull Racing-teambaas Christian Horner gelooft niet in de noodgrepen. Volgens hem maakt de F1 het veel te ingewikkeld met de outlap-regel en moet de sport terug naar de basis. ‘We moeten naar de werkelijke oorzaak van het probleem kijken, want dit is iets dat vijftig jaar lang niet bestond in de Formule 1. Dus waarom is het nu wel een probleem?’, zegt Horner tegen Motorsport.com.
Verwacht meer outlap-problemen in Vegas
Wanneer we dit schrijven vindt over een week de eerste GP van Las Vegas sinds 1982 plaats. Het nieuwe stratencircuit zorgt voor meerdere uitdagingen en we verwachten weer files in de pitstraat. In Vegas kom je bij het uitrijden van de pits meteen op het racegedeelte. Daar is dus geen tijd om aan de kant te staan en geen plek om elkaar in te halen.
Daarnaast rijdt de F1 ‘s avonds en ‘s nachts. Rond de avond en nacht kan het kwik dalen tot onder de 10 graden Celsius. Je banden warm krijgen, wordt dus moeilijk. Ook Pirelli weet niet hoe de banden gaan reageren. Een lichtpuntje: de laatste sector bestaat uit twee lange rechte stukken waar men elkaar gemakkelijk voorbij kan laten om een gat te laten vallen. Misschien helpt dat nog.
Reacties