Welkom terug Formule 1 en welkom terug in Miami. Voor de derde keer in de F1-historie gaan we racen in de Magic City. Max Verstappen won de eerste twee edities en er lijkt hem niets in de weg te staan om daar een derde van te maken. Maar laten we hoop houden op een spannend weekend. Misschien dat daar het sprintformat nog wel voor kan zorgen.

Door de nieuwe indeling bij sprintweekenden hebben de teams maar één vrije training van zestig minuten om de juiste afstelling te krijgen voor de sprintkwalificatie. Ja, na de sprint shoot-out mag er gewerkt worden aan de auto’s, maar na die korte kwalificatiesessie moet je set-up goed zijn. Deze oefensessie is dus vrij belangrijk.

McLaren heeft problemen, Leclerc zorgt voor rode vlag

McLaren heeft een behoorlijk updatepakket meegenomen naar Florida, maar nog voordat Norris en Piastri feedback kunnen geven op de nieuwe onderdelen is er een probleem. Norris meldt als eerst dat de auto niet goed voelt. Naar links sturen gaat heel licht, terwijl sturen naar de andere kant juist extra zwaar voelt. Ook Piastri meldt een probleem bij het sturen, maar bij hem voelen beide richtingen zwaar aan.

Vervolgens komt er een melding van een gele vlag. Zou Norris of Piastri zijn gecrasht? Nee, Charles Leclerc staat achterstevoren op de baan. De Ferrari-coureur is aan het einde van de ongemakkelijke chicane te agressief over de laatste kerbstone gegaan en is gespind. Zoals we vaker zien in de F1 probeert ook Leclerc zijn auto te keren door een burnout te doen.

Leclerc moet steken

Leclerc geeft echter te weinig gas waardoor de Ferrari dwars op de baan komt te staan. De coureur maakt zich klaar om een paar keer te steken, maar er blijven ook andere auto’s aan komen. Terwijl Leclerc staat te wachten, slaat zijn motor af. De nieuwe Ferrari- kleurstelling en nieuwe sponsor krijgen veel schermtijd, maar niet op de manier waarop het team of de investeerder gehoopt had. Daarnaast zit Leclerc zijn vrije training er na zeven minuten op. Ook niet handig. Om ervoor te zorgen dat Leclerc veilig kan uitstappen, wordt de rode vlag gezwaaid en dienen alle auto’s naar hun pitboxen te gaan.

Na een paar minuten is de blauw-rode Ferrari opgeruimd en gaan de lampen weer op groen. Norris meldt wederom vroeg dat de auto niet geweldig voelt. Er blijkt een probleem te zijn met de hydraulische stuurbekrachtiging, maar die kwestie kan pas na de training worden verholpen.

De vrije training van Verstappen verloopt niet soepel

Daarnaast gaat Verstappen te hard in de laatste chicane, blokkeert een wieltje en schiet door, maar er is genoeg uitloopstrook om buiten de muur te blijven. Even later gebeurt precies hetzelfde. ‘Ik blijf blokker op de piek’, zegt Verstappen. Later wisselt Verstappen naar nieuwe zachte banden om een snelle tijd te zetten. Tijdens zijn eerste snelle ronde heeft hij last van een rukwind van achteren waardoor hij van racelijn af komt en zijn snelle ronde te niet wordt gedaan.

‘De banden zijn zo heet, ik heb totaal geen grip. Het is alsof je rijdt op eierschalen’, zegt Verstappen na zijn afgebroken ronde. Om de banden extra af te koelen, rijdt Verstappen dwars door de pitstraat en plakt er nog een afkoelronde achteraan. In zijn snelste ronde laat Verstappen wat tijd liggen in de laatste haarspeldbocht. ‘De banden zijn nog steeds veel slechter dan tijdens de eerste ronde.’ Toch rijdt de Nederlandse coureur de snelste tijd van de vrije training in Miami. Vanavond laat zijn we terug met de kwalificatie voor de sprintrace.

Uitslag van de vrije training voor de GP van Miami 2024

  1. Verstappen
  2. Piastri
  3. Sainz
  4. Russell
  5. Stroll
  6. Pérez
  7. Hamilton
  8. Tsunoda
  9. Ocon
  10. Gasly
  11. Ricciardo
  12. Magnussen
  13. Hülkenberg
  14. Albon
  15. Zhou
  16. Norris
  17. Bottas
  18. Sargeant
  19. Alonso
  20. Leclerc

Hoe laat begint F1 in Miami?

Vrijdag 3 mei
Sprintkwalificatie: 22:30 uur – 23:14 uur

Zaterdag 4 mei
Sprintrace: 18:00 uur – 19:00 uur
Kwalificatie: 22:00 uur – 23:00 uur

Zondag 5 mei
Race: 22:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)