Hoeveel gestroomlijnder zijn de blikjes energiedrank sinds Red Bull een F1-team is? Hoeveel meer downforce genereren de vrachtwagens die de blikjes vervoeren? Nee, aan alle kennis heeft Red Bull geen snars. De blikjesfabrikant doet mee voor de publiciteit en het team is niets meer dan een marketingkanon. En daarom is Ford zo’n uitstekende match voor Red Bul als motorleverancier in 2026.

Honda heeft een fantastische motor geleverd, dat kunnen we wel stellen na twee kampioenschappen. Maar we durven ook te stellen dat ze verrekte weinig doen buiten de baan om. Kijk eens naar onze hoek van de wereld. Max Verstappen is een van de populairste en bekendste atleten in Nederland (en België) ooit, maar Honda doet er geen fluit mee.

Honda doet niets met de populariteit

Het principe van ‘racen op zondag, verkopen op maandag’ gaat tegenwoordig misschien minder op, maar de populariteit van Verstappen, Drive to Survive en de F1 zet alles in een stroomversnelling. Je zou dus verwachten dat dealers dit zouden benutten om mensen naar de showrooms te trekken, maar in de praktijk blijft het ijzig stil. In 2022 verkoopt Honda in Nederland net iets meer dan 1.000 auto’s.

Iedereen profiteert van Max, behalve Honda

Zelfs de Jumbo – die een aanzienlijk kleinere investering doet dan Honda – weet een stuk beter gebruik te maken van de populariteit van Max Verstappen en Red Bull. In ieder geval in Nederland. En dat terwijl Red Bull zelf een van de beste marketingteams ter wereld heeft, want ze krijgen miljarden mensen wereldwijd zo ver om meer dan 2 euro voor een blikje suikerwater te betalen.

Tuurlijk, Honda probeert wel het een en ander. Zo kwamen ze met een reclame van de Honda E waarbij Verstappen zelfs in de thumbnail nog verveeld kijkt. Het is vrij gênant. Recentelijk komt Honda met een promo voor de Civic Type R, maar ook daar kan Verstappen de kijkers niet overtuigen dat hij voor zijn plezier achter het stuur zit. Ze kijken niet goed af bij Red Bull.

Ford snapt het een stuk beter

Ford lijkt het hele marketingverhaal een stuk beter te begrijpen. Al bij de bekendmaking proppen ze Verstappen en Pérez in een elektrisch busje met 2.000 pk en een Mach-E met 1.400 pk. Ford snapt dat je geen zieltjes wint door de coureurs gelijk in een Ford Puma te proppen met een geforceerd verhaaltje. Bandenrook, authentieke reacties en goed vermaak.

Ford haalt ongetwijfeld een hoop kennis uit de F1, maar ook voor het automerk is het een marketingtool. Het Amerikaanse merk moet de aandeelhouders straks ook overtuigen dat het zin heeft om miljoenen in een F1-motor te blijven pompen, want van alleen prijzengeld hou je de verlichting niet aan in de fabrieken.

Het moet zich nog uitwijzen, maar we hebben direct al het idee dat Ford een stuk beter snapt waar ze aan begonnen zijn. Natuurlijk, uiteindelijk gaat het om de resultaten op het circuit en daar moet Ford zich eerst nog bewijzen, maar de twee partijen spreken veel meer dezelfde taal. En dat kan naast de baan een hoop leuks opleveren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear