Max Verstappen ging al voor goud, maar vanaf dit jaar mag hij ook de metaforische tent afbreken. Als je deze referentie niet snapt, dan heb je misschien niet opgelet, maar je hebt ook weinig gemist. Want als Verstappen zou willen, mag hij dit jaar twee kilo spieren extra meenemen zijn auto in. Of hij mag gaan werken aan zijn dad bod, want er staat nergens dat het geen twee kilo vet mag zijn.

Robert Doornbos legt in zijn column in TopGear Magazine uit: ‘Een belangrijke wijziging is het minimumgewicht van coureurs en auto’s. Voorheen was het minimumgewicht van een coureur vastgesteld op 80 kilo, inclusief helm, pak en andere uitrusting. Dit is nu verhoogd naar 82 kilo. De reden hiervoor is simpel: er zijn meer langere coureurs. Denk bijvoorbeeld aan Oliver Bearman, die met zijn 1,85 meter flink wat moeite moest doen om onder die 80 kilo te blijven.’

Het klinkt niet veel, maar F1 is altijd al een sport van de marges geweest. ‘De extra 2 kilo geeft hen wat meer speelruimte,’ legt Doornbos uit. Max Verstappen is trouwens 1,81 meter. Een George Russell is trouwens ook 1,85 meter, maar die is wat kleiner van postuur. Een groot deel van de spieren zit tegenwoordig in de nek van de coureur. Om ervoor te zorgen dat ze in de bochten geen lappenpop nadoen door alle G-krachten, moeten ze de nekspieren maximaal trainen.

Fernando Alonso skipt nooit neckday | Foto: Fernando Alonso (X)

Een andere minimale wijziging

Doornbos legt uit dat er nog een wijziging is die op papier minimaal klinkt. ‘Er is nog een wijziging interessant voor de techneuten onder jullie. Zo wordt voor 2025 de minimale opening van de DRS in de achtervleugel iets verkleind. Waar voorheen in de reglementen stond dat deze tussen de 10 en 15 millimeter moest zijn, is dit nu bijgesteld naar een marge van 9,4 tot 13 millimeter.’ De wintertesten vinden plaats aan het einde van februari, dan kun je de vernieuwde auto’s in actie zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear