Ferrari heeft zonder twijfel nog steeds de begeerlijkste stoeltjes in de F1, ondanks de huidige prestaties. Er zal voor altijd een magie blijven hangen rondom de roodgekleurde raceauto’s. Die rode kleur is door de jaren heen veranderd, maar waarom rijdt Ferrari in de F1 niet meer in de originele rode kleur? En wanneer is deze verandering in gang gezet?
In de jaren twintig, na de Eerste Wereldoorlog, begonnen autofabrikanten massaal tegen elkaar te racen. Daarbij droeg ieder merk de kleur van zijn land. Frankrijk koos het blauwe Bleu de France, Groot-Brittannië het fameuze British Racing Green en Italië een rode kleur genaamd Rosso Corsa, of racerood. De eerste Ferrari’s die aan de start stonden van een officiële F1-race kregen een bordeauxrode tint. Die kleur kwam later terug tijdens de GP van Toscane in 2020, de duizendste F1-race van Ferrari.
De rode kleur van Ferrari verandert
Dat bleef zo tot 1995. Toen kwam Marlboro om de hoek zeilen met een behoorlijke zak geld. Daar stond tegenover dat Rosso Corsa een ietsiepietsie zou veranderen. Het nieuwe rood kreeg de naam Rosso Scuderia en is wat meer oranje dan de vorige kleur. De belangrijkste reden voor de kleurverandering was het feit dat deze kleur sterker overkwam op de televisie.
De afgelopen paar jaren veranderde de rode kleur van Ferrari veelvuldig. De ene keer had hij een metallic laagje, de andere keer mat. Ook kwam het team uit Maranello een aantal keer met een speciale uitdossing. De eerste race na de aanslagen op 9 september 2001 reed Ferrari zonder sponsoren en met een zwarte neus. In 2022 werd de F1-75 nog mooier door wat gele accenten.
Uitzonderingen waarbij Ferrari F1-auto’s geen rood droegen
Een enkele keer droeg een Ferrari een andere kleur tijdens een F1-race. Zo reden de Belgische coureurs Andre Pilette, Charles de Tornaco en Olivier Gendebien in de jaren vijftig en zestig in een gele Ferrari. Zij huurden toen een Ferrari bij het team en spoten die de Belgische racekleur. Gendebien reed tijdens de GP van België in 1961 nog een tijdje op kop voordat hij werd ingehaald door de andere Ferrari’s.
Ook stond er ooit een witte Ferrari met blauwe strepen aan de start. In 1964 had Ferrari het aan de stok met de FIA toen het merk een homologatie van de 250 LM wilde bouwen. De FIA geloofde niet dat Ferrari 100 stuks kon produceren en wees de homologatie af. Enzo Ferrari was woest en zwoer nooit meer in het Italiaanse rood te rijden. Gelukkig kwam hij terug op die beslissing en rijdt Ferrari nog altijd in het rood.
Reacties