Met het bijzondere jaar dat we meemaken, hebben we een rigoureuze verandering in de kalender gezien. Om te zorgen dat we genoeg races voor een kampioenschap zouden hebben, zagen we dit seizoen voor het eerst twee GP’s achter elkaar op hetzelfde circuit. Hoewel dit op zichzelf een interessant concept is, krijg je wel races die veel op elkaar lijken. Dus waarom heeft Formule 1 niet gewoon besloten om de auto’s op de startgrid om te draaien en op het circuit in tegenovergestelde richting te laten racen? Vettel lijkt er met zijn spins namelijk vaak genoeg voor te oefenen.

Dat heeft vooral te maken met de veiligheid van het circuit. De FIA kent verschillende gradaties van veiligheid toe aan een circuit. Om een Formule 1-race te organiseren, moet een circuit beschikken over een zogenaamde Grade 1-licentie. Hoewel een circuit als Silverstone zo’n licentie heeft, is deze alleen geldig voor de configuratie waarop de Formule 1-race normaal gezien verreden wordt. Het drie kilometer lange National Circuit van Silverstone heeft bijvoorbeeld niet zo’n licentie. En de tegenovergestelde richting heeft dus ook geen Grade 1.

Een kwestie van veiligheid

Dat de andere richting niet zo’n licentie heeft, komt door de plaatsing van de barrières en bandenstapels. Alle muren, grindbakken en andere veiligheidsvoorzieningen zijn zo neergezet dat ze crashende auto’s kunnen opvangen vanuit de normale richting waar ze vandaan komen. Als de coureurs opeens tegen de andere kant van een barrière crashen, wordt de kans dat ze er zonder een schrammetje vanaf komen opeens een stuk minder groot.

Er zijn weinig circuits die een Grade 1-licentie voor beide richtingen hebben, dus de kans dat we een race in de andere richting gaan, zien is vrij klein. Er zijn echter wel circuits, zoals Bahrein, waar de Formule 1 in verschillende lay-outs mag racen. Het zou dus wel kunnen dat we een race op hetzelfde circuit, maar in een andere configuratie gaan zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear