Net als FIFA, NBA2K en vele andere sportspellen komt er jaarlijks een nieuwe F1-game uit. En ieder jaar trappen we er weer in. De nieuwe kleurstellingen, wat nieuwe baantjes, misschien één of twee nieuwe features, maar verder blijft het spel hetzelfde. Tenminste, dat dachten we voordat we F1 23 gingen testen. Gameontwikkelaar EA Sports heeft best behoorlijk gesleuteld aan het spel, maar is het daardoor een leuker spel? En hoe blijft het spel over langere tijd leuk?

De gameplay is voor het oog vrijwel hetzelfde gebleven. Op een andere head-up display na, is het spel niet veel scherper of kleurrijker geworden. Dat had het spel ook niet nodig. Het grote verschil zit hem in het gevoel van de auto. De onvoorspelbare auto uit het vorige deel is compleet verdwenen. In ons eerste rondje op F1 23 durven we direct wat harder op het gas te trappen en wat meer risico te nemen.

F1 23 voelt stukken beter

De F1-auto (of ‘wagen’ zoals het spel tot onze ergernis de auto noemt) is vergevingsgezind en voorspelbaar. Daar staat tegenover dat de auto een stuk zwaarder voelt. Dat is misschien vervelend, maar wel terecht. Het is een goede weerspiegeling van de F1-auto’s in het echte leven. Het gewicht van de auto voel je voornamelijk bij het remmen.

F1 23 screenshot Monaco

Voor de eerste paar bochten willen we nog wel eens te laat remmen, maar als je wat minder op gevoel rijdt, is het goed in te schatten. Let wel nog steeds op bij kerbstones. Je kunt ze makkelijker en vaker gebruiken dan bij het vorige spel, wat dus ook uitnodigt om er gebruik van te maken. Maar ga je te ver, dan word je daarvoor afgestraft. Het kan leiden tot vloerschade, onbalans in de auto of dat je auto verandert in een trein waarbij de kerb transformeert in de rails.

F1 23 spelen met een controller

We switchen van het stuurtje naar de controller. Hierbij keert hetzelfde gevoel in de auto terug: de auto voelt wat log en zwaar, maar dat is dus de bedoeling. Ook met de controller zul je minder snel je achterwielen laten tollen zoals in F1 22. Dat is prettig, want hierdoor kunnen minder fanatieke spelers gewoon mee blijven doen. Denk ook aan de momenten dat er een vriend van je over de vloer komt en je wilt split-screenen. Vriend inderdaad, want split-screen kan nog steeds alleen met z’n tweetjes.

De wereld van F1

Naast de verandering in het gevoel van de auto is er ook een nieuwe onderdeel genaamd ‘F1 World’. In feite is het de vervanger van je online menu. Je hebt hierbij een eigen auto met een eigen team eromheen dat je kunt upgraden. Zo kun je betere teambazen vrijspelen (die helaas niet Steiner of Horner heten), maar dus ook betere aerodynamica of een betere motor.

F1 23 screenshot F1 World

Om die upgrades vrij te spelen, kun je op drie manieren racen: in series, competitief online of doelen. Series is de offline modus waarbij je korte uitdagingen krijgt. Per uitdaging zijn er verschillende doelen te behalen. Des te hoger je eindigt in de races, des te sneller je kunt upgraden. Wat nog wel geinig is: de AI-coureurs hebben niet langer een verzonnen naam, maar een naam van één van je online vrienden.

Dan kun je nog online competitief racen. Daarbij is niet erg veel veranderd. Hetgeen dat dus anders is, is dat je racet met een doel, namelijk je auto en team beter maken. Daardoor heeft het spel een langere levensduur. Het blijft langer leuk om te blijven spelen door het doel.

Daarnaast race je er in divisies. Hoe hoger je divisie, hoe beter de beloningen, maar ook hoe beter je tegenstanders. Tot slot de doelen. Die moet je zien als een bijvangst. Dit zijn bepaalde objectives die je gaandeweg zult voltooien.

Braking Point

Daarnaast keert de verhaallijn van ‘Braking Point’ terug. In de basis ben je nog altijd Aiden Jackson, maar je wisselt ook soms naar teambaas Andreo Konner. Je racet wel altijd als Jackson die aartsrivaal en professioneel kloothommel Devon Butler probeert te verslaan. Voor het nieuwe seizoen ben je samen met Butler getransfereerd naar een nieuw team genaamd Konnersport Butler. Inderdaad, de vader van Butler – die net zo min een lieverdje is – steekt zijn vermogen in het team. Waar hebben we dat eerder gezien?

F1 23 screenshot Braking Point

Het verhaal wordt post-gebeurtenissen vertelt in een soort Drive to Survive-stijl. Je ziet dus iemand praten over het F1-seizoen 2022, in 2023. Na zo’n babbeltje speel je het scenario. Volg je hem nog? Ook maken we kennis met een nieuw karakter, Callie Mayer. Dit vrouwelijke racetalent maakt naam in de F2 en is uit op een stoeltje bij Konnersport. We zullen niets spoilen of het haar lukt en wiens stoeltje ze dan krijgt.

Overige bevindingen in F1 23

Verder zijn de menu’s wat opgefrist wat een welkome verbetering is. Ook zijn er nu races van 35 procent van de raceafstand te rijden, want dat heeft de community blijkbaar gevraagd. Datzelfde geldt voor rode vlaggen. Daarbij wordt de race even stilgelegd en kun je van banden wisselen. We zijn benieuwd hoe dit zich online uitpakt.

Wat helaas nog niet kan, is racen met supercars. Je kunt wel een tijdrit doen of driftdoelen halen, maar tegen andere racen in de sportauto’s, dat heeft EA Sports niet toegevoegd. Zouden we nog leuk vinden. Daarnaast zijn de mogelijkheden om een kleurstelling en badge te maken nog steeds belabberd. Waarom kunnen we niet een bibliotheek hebben zoals Gran Turismo dat heeft? Of zoals vroeger bij Call of Duty?

Al met al is F1 23 verrassend goed. Het ziet er natuurlijk nog steeds kraakhelder uit, maar dit keer rijdt het ook lekker. Het nieuwe F1 World is een leuke toevoeging waardoor je ook later in de game nog een doel hebt om te blijven racen. Als kers op de taart, natuurlijk de toevoeging van het circuit in Las Vegas. Dat hebben ze toch leuk gedaan daar, op The Strip. Oh, voor we het vergeten: mocht je geld over hebben, koop dan de Champions-editie. Bij die versie kun je Pastor Maldonado als teamgenoot hebben. Dat wil je!

F1 23 screenshot Hamilton Sainz Las Vegas