Elk jaar verschijnt er een nieuwe F1-game rond juli. Elke opvolger is steeds een stukje beter dan de vorige uitgave met steeds wat nieuwe functies, betere physics en mooiere graphics. ‘Geen revolutie, maar evolutie’ is waarschijnlijk het mantra dat ze bij Codemasters hanteren. Zo zou je kunnen denken dat de verandering naar F1 22 (in plaats van F1 2022) de grootste wijziging is dit jaar, maar dat is niet zo.

Als de sport van jouw game zo ingrijpend veranderd, moet je ook wel een beetje mee veranderen. Dit jaar gingen de nieuwe reglementen van de F1 eindelijk in. En dan kun je de auto’s niet op dezelfde manier als vorig jaar laten rijden, want dan ben je opeens al het realisme van de games kwijt. Dus hoe zit het dit jaar met de game?

De wegligging in F1 22 is anders dan voorheen

Als we F1 22 opstarten merken we dit ook gelijk als we het circuit van Bahrein oprijden. Aanremmen voor de eerste rechts-links-combinatie, insturen en… we staan achterstevoren. Je merkt duidelijk dat de auto’s een stuk zwaarder zijn en minder downforce hebben op lagere snelheden. Vooral in de langzame bochten kun je de auto’s minder hard de bocht ingooien dan normaal. En met het uitkomen van de bocht is het moeilijker om voldoende tractie te vinden.

Op hogere snelheden voel je ineens het grondeffect werken en heb je het vertrouwen om de lange bochten -waarbij je veel downforce nodig hebt – aan te vallen. Daarmee simuleert Codemasters goed de auto’s van dit jaar. Het advies is geduld hebben in de langzame bochten en vol gas door de snelle bochten. Met die gedachten in ons achterhoofd lukt het ons opeens wel om een rondje te voltooien zonder de kant op te kijken waar we net vandaan kwamen. En dat geeft voldoening en het vertrouwen om je snelheid steeds iets meer op te bouwen.

Niet alleen het racen is anders

We hadden het natuurlijk ook al over die nieuwe functies die elk jaar toegevoegd worden. Dat is dit jaar niet anders. De grootste verandering is wat de game noemt ‘Live the F1 life’. Je kunt nu dingen als kleding, accessoires en zelfs een aantal supercars kopen. Met die auto’s kun je de Pirelli Hot Lap-uitdagingen rijden die je ook in een normaal Grand Prix-weekend ziet. Waarom je met straatauto’s in F1 22 zou willen rijden, snappen we alleen niet helemaal. Maar hé, je hebt weer nieuwe doelen.

De bekende speltypes zijn ook terug in F1 22

Verder kun je de speltypen spelen die je inmiddels gewend bent van de game zoals My Team en carrière. Ook deze functies zijn wat aangescherpt ten opzichte van de vorige game, maar als we niet vooraf het overzicht met wijzigingen hadden bekeken, zou het ons waarschijnlijk niet eens opgevallen zijn. Deze speltypen werkten ook al goed in F1 2021, dus als dat niet stuk was, hoeven ze het ook niet te maken.

F1 22 is precies de game die je verwacht als je hem online of in de winkel koopt. En daar ligt dan ook misschien wel de kracht van F1 22. Deze game haal je in huis als je zelf op een toegankelijke manier in de cockpit van een Red Bull of Ferrari F1-auto wilt kruipen. Dat is dan ook precies wat F1 22 je biedt en door de evolutie die de game heeft meegemaakt is het een uitstekend gepolijst geheel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)