Hoewel het niet eerlijk aanvoelt, heeft iedere ouder wellicht toch stiekem een favoriet kind. Het is soms dus gewoon moeilijk om diplomatiek te blijven.
Het einde van onze laatste dag op het Circuit de Charade nadert. Een zacht briesje stroomt door de pitstraat en neemt de overgebleven resten remslijpsel, verbrand koolwaterstof en geschroeid rubber met zich mee. Na dagen vol schreeuwen, krijsen, brullen, brommen, bulderen en janken – en dan hebben we het nog niet eens over de auto’s – is het goed om even te relaxen en te inventariseren. Maar eerst nog even de gespleten banden van de F-type vervangen en het rubberstof uit de Aventador vegen.
Na een dagenlange martelgang, voor ons en de auto’s, zijn we moe. Heb vooral geen medelijden. Dus we organiseren geen ultieme eindrace om onze meningsverschillen te beslechten. We leunen tegen de auto’s en converseren kalm, haast beschaafd. Ik hoor alle auto’s de revue passeren; op hoge toon wordt de brute SLS Black besproken. De BMW M135i wordt op een wat gematigder manier geanalyseerd. Hard gelach klinkt iedere keer als men het heeft over The Stig die wijdbeens de motormaaier bereed. Ik observeer iedereen en zie de glinstering in de ogen, de grijnzen, de opgehaalde schouders, de glimlachen. Ik zie aan de armbewegingen welke auto geïmiteerd wordt en kan aan de reacties al enigszins afleiden welke de favorieten zijn.
Ik bekijk de benzinemeters in de auto’s om te kijken hoeveel ze nog in de tank hebben. Dit is ook een goede indicatie. De auto’s die weinig brandstof gebruikten, schoten tekort, werden minder vaak gespreksonderwerp of misten de klik met dit ongelooflijke circuit. Met rondetijden heeft het weinig te maken, meer met het falen op één of meerdere gebieden. Sommige auto’s waren dermate onvolmaakt dat het oneerlijk zou zijn ze in een eindoordeel te betrekken.
In het bijzonder de Renault TwinRun, de motormaaier van Honda en de Formula Ford. De TwinRun is een vreugdevol concept en rijdt als een kleine raceauto, de maaier is compleet onhandelbaar en maakte een geluid waar een Le Mans Corvette bij in het niet valt, terwijl de Ford juist perfect is. Ieder moment dat ik in die auto zat, heb ik genoten. De liefde groeide toen bleek dat ie een rondje Charade sneller aflegde dan de Lamborghini.
We beginnen met de BMW M135i. Het was niet de ergste tegenvaller, maar schoot wel tekort in het licht van onze hoge verwachtingen. We hoopten op een uitbundige vervanger van de 1M, maar hij bleek veel te beschaafd en kon niet zo goed overweg met het circuitwerk als gedacht. Dat gold ook voor de andere Duitse hatch, de Mercedes-Benz A 45 AMG. Effectief, dat zeker, als je het onderstuur wegdenkt en het onvergeeflijke terugschakelen. Het was niet de AMG waar we allemaal op hoopten.
De Mini JCW GP? Geen schim van de eerste poging die Mini zeven jaar geleden deed. Die was machinaal en interactief, deze was een beetje verontschuldigend. Snel, dat zeker. Niemand wist wat we moesten denken van de Maserati MC Stradale. Of eigenlijk wisten we dat wel, maar waren we er niet blij mee. Hij stommelde over het circuit, met z’n dikke lijf, z’n volle gewicht.
Dat deed de RS6 ook, maar de Audi wist verdraaid goed hoe ie het gewicht in de goede richting moest verplaatsen. Een waar monster, de RS6, met een lading tractie en energie. Zonder het charisma van de zingende Maserati, maar toch.
Misschien hebben we er geen goed aan gedaan om een F-type met V8S mee te brengen in plaats van de beter gebalanceerde V6S. De banden waren bij die laatste zeker langer meegegaan en wellicht zou ie dan minder ééndimensionaal overkomen, minder hot-rod. De super-roadsters haalden ook de eindselectie niet. De McLaren, hoe geweldig ook, voelde toch wat mank in het bijzijn van de Lambo. Dat viel te verwachten, net als het kwijnen van de Lambo bij het technisch vuurwerk van de McLaren. Dat laatste gebeurde echter niet. Beide kwamen ze dichtbij een plek voor de finale. Dichtbij, maar er konden er maar drie door.
De rondes
We noemen het ‘Stig control’. We sturen hem weg in een langzame auto en hij noteert een snelle tijd. Daarna zwaaien we met de sleutels van een rappere auto en komt hij aanrennen. Zo simpel is het. Eén ronde per auto, vanuit stilstand, net als op tv. Dit zijn de resultaten.
Lamborghini Aventador Roadster
4WD-tractie hielp de Aventador in de vier haarspeldbochten aan de overwinning
Tijd: 2:09.0
Top: 215 km/u
Blinkt uit in: Uitsloven. Drama. Lawaai. Supercargehalte. Opwinding
Faalt bij: Parkeren. Reikwijdte. Bagageruimte. Het echte leven
Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
Geweldige remmen, grip en balans in het chassis zorgen voor een super hanteerbare Black
Tijd: 2:09.4
Top: 211 km/u
Blinkt uit in: Het imiteren van een race-GT. Het bezitten van zeer coole deuren
Faalt bij: Een bus inhalen op een smal stuk weg. Achteruitrijden in het algemeen
McLaren 12C Spider
De enige auto waarbij The Stig de tractiecontrole niet uit hoefde zetten. Hij plugde zichzelf gewoon in
Tijd: 2:09.4
Top: 216 km/u
Blinkt uit in: Negeren van natuurwetten. Strelen van het ego van de bestuurder. Het dak omlaag doen
Faalt bij: Het geloof in zelfstandigheid. Bezitten van een navigatiesysteem dat echt werkt
Audi RS6 Avant
Brute kracht en vierwielaandrijving. Zoiets als de Aventador maar dan met meer bagageruimte
Tijd: 2:14.0
Top: 203 km/u
Blinkt uit in: Verrassen als sportauto. Bagagecapaciteit. Autobahn bedwingen
Faalt bij: Het heelhouden van remmen. Huisdieren levend houden op de achterbank
Jaguar F-type V8S
Veel geduld nodig en zelfbeheersing om de staart in langzame bochten in bedwang te houden
Tijd: 2:15.6
Top: 190 km/u
Blinkt uit in: Eindeloos knallen. Glijden. Cruisen in de zon
Faalt bij: Reikwijdte. Bandenslijtage. Slinks wegslippen
Porsche Cayman S
Dik 160 pk minder dan de Jaguar, maar ongeveer net zo snel. Dat zegt eigenlijk alles
Tijd: 2:15.8
Top: 190 km/u
Blinkt uit in: Bijna alles
Faalt bij: Gevoel voor humor
Maserati GranTurismo MC Stradale
Voelde zich niet zo thuis op het circuit als wij gehoopt hadden. Opgejaagd door de hatchbacks
Tijd: 2:18.3
Top: 196 km/u
Blinkt uit in: Het hebben van een zeer sportief uiterlijk
Faalt bij: Méér zijn dan enkel een galopperende GT
Mercedes-Benz A 45 AMG
Zou sneller kunnen als de versnellingsbak niet zo moeilijk naar z’n twee ging bij het terugschakelen
Tijd: 2:18.6
Top: 188 km/u
Blinkt uit in: Onderstuur. Prestaties op nat wegdek. Prachtige stoelen
Faalt bij: Circuitplezier. Terugschakelen. AMG zijn
Mini John Cooper Works GP II
Sneller dan de M135i, waar we ons over verbaasden. Veel grip, matig schakelen
Tijd: 2:20.9
Top: 172 km/u
Blinkt uit in: Zenuwachtig zijn. Vertrouwd zijn. Middelmatige bestuurders snel doen lijken
Faalt bij: Achterpassagiers een plek bieden. Elke vorm van nattigheid op de weg
BMW M135i
Niet half zo goed als hij voelt op de weg. Helt over
Tijd: 2:22.0
Top: 183 km/u
Blinkt uit in: Een langzame, saaie auto nadoen, terwijl ie eigenlijk best snel is
Faalt bij: Indruk maken op achtjarigen
Ford Fiesta ST
De langzaamste, die nooit langzaam voelt. Betere controle over de carrosserie dan de vier hierboven
Tijd: 2:25.7
Top: 167 km/u
Blinkt uit in: Op drie benen de bocht door. Ongevaarlijk rijplezier
Faalt bij: Rondetijden. Het imponeren van de andere sekse
Formula Ford
Duizelingwekkende grip in iedere bocht. Zachte remmen waren het enige minpunt
Tijd: 2:07.5
Top: 190 km/u
Blinkt uit in: Bewijzen dat het kan
Faalt bij: Het accommoderen van bestuurders met grote voeten. Of konten
Renault TwinRun
Slechts 0,3 seconden langzamer dan de 360 pk sterke A 45 AMG. Energiek, volop grip en snel
Tijd: 2:18.9
Top: 180 km/u
Blinkt uit in: Bijrijders doof maken. Een bedwelmende benzinedamp creëren. Blauwheid
Faalt in: Daadwerkelijk bestaan
Honda Horrormaaier
Vergeet de rondetijd, voel de herrie. Niets kan een grotere visuele en auditieve shock veroorzaken
Tijd: 3:06.7
Top: 161 km/u
Blinkt uit in: Gras op Wimbledon-specs kort houden (8 mm)
Faalt in: Het onderdrukken van hooikoorts. Veiligheid. Nut in de echte wereld
Reacties