TopGear stapt net uit een knalgele Jaguar F-type R. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Jaguar F-type R Coupé
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: Afwisselend regen en een waterig zonnetje

Zo te zien heeft de Jaguar F-type een facelift gehad?

Klopt! Hij is zowel vanbuiten als vanbinnen opgefrist en dat doet ‘m echt goed. Kijk zelf maar naar de foto’s. Daarnaast heeft ie een sterk verbeterde set-up van het onderstel gekregen, is het chassis geüpdatet, de vering aangescherpt, zijn de demper-instellingen verbeterd, is de besturing verfijnd en schakelt de versnellingsbak merkbaar sneller – nog sneller – dan voorheen.

Dus hij rijdt ook beter?

Oh, dat zeker. We reden met de P300 – een 300-pk sterke viercilinder die echt goed klinkt en lekker vlot is – en met de P450, met supercharged V8, goed voor 450 pk, die nog wat meer punch heeft en het klapstuk is deze knalgele R die 575 pk over vier wielen uitspuugt. De P300 is er trouwens alleen als achterwielaandrijver, de P450 is naar keuze leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. De aanpassingen die Jaguar maakte, zijn goed merkbaar, en tillen de F-type naar een merkbaar hoger plan.

Maar is ie beter dan een 911?

Eh. Dat ligt eraan wat je wilt. De nieuwe 911, de 992, stuurt nog strakker en er zullen zeker versies komen die ook richting de 600 pk gaan, maar of dat voor 182.560 euro kan (in Nederland, want in België kost de Jaguar F-type R slechts 127.530 euro) is maar de vraag. Daarnaast is die F-type P300 als instapper veel goedkoper dan de instap-911, want de P300 kost in Nederland 91.300 euro en in België slechts 65.100 euro. Dus ga zeker met die F-type proefrijden als je in de markt bent voor een 911.

Check. Maar reed het een beetje op die natte Portugese wegen?

Nou, we maakten de eerste meters op dat natte wegdek heel voorzichtig, maar al snel sporen we de R aan meer te laten zien van zijn capaciteiten; alleen als we heel lomp bochten aansnijden, en heel lomp op het gas gaan, breekt de achterkant ietsje uit. In eerste instantie vertrouwen we z’n weglegging niet direct, maar na een paar kilometer blijkt dat we ons zorgen om niets maken: de auto doet precies wat we willen, geeft geen krimp als we snel maar secuur rijden en wint per meter aan vertrouwen. Wat alleszins te maken heeft met het feit dat we ons gevoel wat moeten herijken om te wennen aan het enorme snelheidspotentieel van dit monster. En stiekem is dat precies wat we willen bij een auto als deze…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)