
Moderne sportauto’s zijn leuk, maar voor veel liefhebbers gaat er niets boven de rauwe klassiekers die hen voorgingen. De eerste 911 bijvoorbeeld, die je op deze plaatjes ziet. Het probleem met dat soort auto’s is dat ze oud zijn, en dus vroeg of laat uit elkaar vallen, in brand vliegen of abs-loos tegen bomen aan glijden. Gelukkig zijn er een paar genieën in deze wereld die dit soort fratsen kunnen voorkomen.
Vorig jaar testten we al eens de 300R, een 911 van weleer die door ene Paul Stephens vakkundig gemoderniseerd werd. De mannen van Singer Design uit Los Angeles doen hier nog een schepje bovenop: van een oude, compleet gestripte 911-carrosserie bouwen zij een geheel nieuwe auto met, volgens hun zeggen, de looks uit de jaren ’70, de duurzaamheid uit de jaren ’80 en de verfijning en het vermogen uit de jaren ’90. Dit is het resultaat.
De kale klassieker wordt structureel verstevigd, en de carrosseriepanelen worden vervangen door lichtgewicht exemplaren. Er wordt een modern stuurhuis gemonteerd, plus een compleet nieuw onderstel. Een verse 3,8-liter boxermotor met 360 of 425 pk vindt z’n weg onder de motorkap, inclusief een modern motormanagement met tractiecontrole. Dikke Brembo-remmen en klassiek gestylede velgen zorgen voor het complete plaatje. In het interieur blijft het originele aangezicht behouden, maar er komen wel wat nieuwe tellers, elektrische stoelen en een optionele iPod/Bluetooth-aansluiting aan te pas.
De sterkste versie van de Singer 911 gaat van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en bereikt een top van 274 km/u – zeer respectabel voor zo’n oudje, dachten we zo. De prijs van dit exclusieve, handgemaakte juweeltje kunnen we je niet vertellen; daarvoor moet je eerst je precieze wensen aan Singer kenbaar maken.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper
