
Ja, er komt nog een extra 911-variant. We zeuren regelmatig over de uitmelkerij van dit model, maar weet je wat? Deze keer kunnen we niet wachten tot de nieuwe uitvoering er is.
De Porsche 911 GT3 RS 4.0 wordt namelijk de absolute topper der atmosferische Porsches. Niets minder dan een circuitauto voor de openbare weg. Lichtgewicht (1.360 kilo inclusief een volle tank), krachtig als Zeus en met een oplage van slechts 600 stuks.
Achterin deze extraspeciale 911 prijkt een 4,0-liter zescilinder boxermotor die grotendeels uit het RSR-circuitmonster stamt, en goed is voor een vermogen van 500 pk en een koppel van 460 Nm. Hiermee tikt de 911 GT3 RS 4.0 vanuit stilstand al na 3,9 seconden de 100 km/u aan; 200 km/u staat binnen 12 seconden op de klok. De Nürburgring – heel belangrijk – rondt de über-Porsche in 7 minuten en 27 seconden. Bij al dit geweld mag je zelf in de zesversnellingsbak roeren; een pdk-bak behoort niet tot de opties.
Gisteren meldden we dit al als gelekte info, maar vandaag heeft Porsche het nieuws officieel bekendgemaakt. Logisch ook: binnenkort maakt de nieuwe generatie 911 alweer zijn opwachting, dus een ultieme dikkedoei-editie kon niet uitblijven. Vanaf juli is de 911 GT3 RS 4.0 verkrijgbaar voor een prijs van 256.100 euro in Nederland; ruim veertig mille méér dan een gewone GT3 RS. In België blijft ie onder de twee ton.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
