
Als je duizenden auto’s per maand produceert, kun je er best een stel tegen de muur rammen voor een crashtest. De kosten daarvan smeer je dan uit over alle auto’s en dan valt het alles mee. Als je automerk Koenigsegg heet, ligt dat anders.
Vergelijk het met andere autobouwers en Koenigsegg huisvest in een piepklein fabriekje in Zweden. Er wandelen minder dan 200 medewerkers rond en het productieaantal ligt onder de 150. Nee, niet per jaar: in totaal. Je zou dus ergens kunnen verwachten dat Koenigsegg zijn crashtesten digitaal uitvoert. Of gewoon niet. Zeker met een Koenigsegg Regera met een prijskaartje van meer dan 2 miljoen euro. Ja, koolstofvezel is duur.
Maar dat is niet zo?
Maar koenigsegg levert nooit half werk. Het bedrijf maakt zijn eigen koolstofvezel. Ze bouwden ooit de eerste productieauto met velgen uit dat materiaal. Ze ontwikkelen hun eigen motormanagement, hun eigen infotainment-software, en ze waren de eersten die F1-accutechnologie toepasten in een straatauto.
Waarom zou je een Koenigsegg Regera crashtest uitvoeren?
De Koenigsegg Regera is 1.500 pk en 2.000 Nm sterk en in staat om in no-time 400 km/u te rijden. Dit alles met dank aan een 5,0-liter biturbo V8 en drie elektromotoren. Je wilt ook wel dat het een beetje veilig is met zulke snelheden. Daarom voert Koenigsegg wel degelijk crashtesten uit met de Regera. En ze slaan erop met een hamer. Check de video van Koenigsegg hieronder, inclusief dikke EDM-beat.
Koenigsegg Regera crashtest
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond
