
Het kon niet uitblijven: de 911 Turbo is terug. En hij neemt z'n sterkere broertje Turbo S meteen mee.
Na wat voelt als een eeuwige afwezigheid staat de bruutste en krachtigste aller niet-race-911's weer aan de deur te rammelen. Bij Porsche hebben ze hun best gedaan om al hun technologische kennis en kunde erin te proppen, en dat lijkt aardig te zijn gelukt: ze spreken van compleet nieuwe, elektronisch geregelde vierwielaandrijving, aerodynamica die zichzelf aanpast en meesturende achterwielen. En natuurlijk een hoop vermogen. Och, het vermogen.
Je wilt cijfertjes horen, niet? Komen ze: de 911 Turbo levert 520 pk uit een direct ingespoten 3,8-liter zescilinder boxer met twee variabele turbo's. En de 911 Turbo S? Die schopt het tot 560 pk. De S knalt dan ook genadeloos van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden (de Turbo met Sport Chrono-pakket doet er 0,1 seconde langer over) en gaat door tot 318 km/u. Dit alles mede dankzij de bliksemsnel schakelende PDK-transmissie, die voortaan standaard is.
Het duizelt ons, dus laten we het over iets anders hebben; het uiterlijk bijvoorbeeld. Naast de nodige extra hoeken en gaten zorgen full-led koplampen en unieke 20-inch velgen – bij de Turbo S zelfs uitgerust met een centrale wielmoer – voor het nodige onderscheid ten opzichte van 'mindere' Elfjes. Net als de bredere spatborden achter, die nog eens extra zijn uitgeklopt ten opzichte van de toch al stevig ogende Carrera 4. We noemden al even de actieve aerodynamica; die bestaat uit pneumatisch verstelbare voor- en achterspoilers met meerdere standen voor meer grip of juist meer efficiëntie. Over dat laatste gesproken: het opgegeven gemiddelde verbruik bedraagt zowel voor de Turbo als de Turbo S een bescheiden – en gezien de pk's nauwelijks te behappen – 9,7 l/100 km.
De nieuwe 911 Turbo en Turbo S verschijnen eind september op de markt. De Nederlandse prijzen zijn respectievelijk 186.700 en 220.500 euro. Oei, worden we alweer duizelig.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt
