
Autosport, zo wordt vaak gezegd (maar lang niet altijd terecht), verbetert de soort. Dat is een theorie die de Renault Clio 182 Trophy moet kunnen onderschrijven. Er werden slechts 500 rechtsgestuurde exemplaren voor het VK gemaakt en slechts 50 stuks met het stuur aan de goede kant voor Zwitserland – ga er maar een zoeken…
Separate reservoirs voor olie en gas zorgen voor steviger schokdemping, terwijl de hydraulische bumpstops en kortere veren van de Renault Clio 182 Trophy betekenen dat hij 10 millimeter lager ligt dan de Cup-versie. Deze dempers kostte 10 keer meer dan normale dempers. Ook de Recaro-stoelen zaten 10 millimeter lager.
Hij kostte in 2005 een hele hoop geld voor een Frans boodschappenwagentje met vies plastic in het interieur en een bus-achtige zitpositie, maar de Renault Clio 182 Trophy is klein en wendbaar, en de 180 pk die uit de atmosferische 2,0-liter komt, is optimaal om z’n 1.090 kilo voort te bewegen.
Met andere woorden: hij communiceert fenomenaal. Mocht je er een tegenkomen, koop ’m dan. De prijzen liggen tussen de 7.000 en de 15.000 euro voor een linksgestuurd exemplaar. We vonden in Nederland één geïmporteerd exemplaar uit Zwitserland (met het stuur aan de juiste kant) voor 21.950 euro.
Meer van TopGear


Is zo’n kekke Renault Clio RS na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

De Heetste 11: Renault 5 Turbo 2

De Heetste 11: Volkswagen Golf V GTI

De Heetste 11: Honda Civic Type R

De Heetste 11: Renault Mégane R26.R

De Heetste 11: Ford Focus RS

De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper
