
Aan de hand van de eerste foto’s van de Koenigsegg Jesko, was niet iedereen op slag verliefd. We kunnen gelukkig meedelen dat de foto’s de nieuwe hypercar geen goed deden. Je hoeft hem nog altijd niet mooi te vinden, maar je moet erkennen dat de Koenigsegg Jesko er op deze foto’s een stuk smakelijker uitziet.
Koenigsegg maakte de foto’s in de bergen van Luzern in Zwitserland. We delen ze omdat het a) mooie platen zijn en b) de Jesko een belangrijke auto is. Het is de hypercar die de barrière van 480 km/u moet doorbreken – zodra Christian von Koenigsegg de juiste banden en een flink plak asfalt vindt.
De drijvende kracht achter de potentiële recordpoging is een aangepaste versie van de 5,0-liter twin-turbo V8 uit de Agera. De lichtere flat-plane-krukas zou het geluid van de V8 aanzienlijk veranderen. Met E85-biobrandstof produceert de achtcilinder 1.600 pk en 1.500 Nm koppel. Op reguliere brandstof is het zo’n 300 pk minder.
Op de topsnelheid, die nog niet bekend is, genereert de Koenigsegg Jesko 1.400 kilo downforce. Op de Duitse Autobahn, bij 250 km/u, kun je al rekenen op 800 kilo neerwaartse druk. Horizontale Triplex-dempers zorgen ervoor dat de Jesko niet squat door alle druk.
Foto’s: Eric Griess en Steven Wade
Meer van TopGear


Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)
