
Mercedes-AMG is nog niet klaar met het uitbrengen van nieuwe modellen. Nu is de beurt aan de Mercedes-AMG GLC 43, de versie met zescilinder. Zowel de SUV als de Coupé laat zijn opgefriste gezicht zien.
Kenners spotten direct de vernieuwde – en redelijk kolossale – grille tussen nieuw vormgegeven koplampen. Nieuwe dorpelverbreders moeten zowel de SUV als de Coupé ‘optisch verlagen’ en langer doen lijken. Een nieuwe achterbumper met ronde dubbele uitlaatsierstukken is ook present. Nieuwe achterlichten maken het ververste voorkomen van de Mercedes-AMG GLC 43 af.
Prestaties van de Mercedes-AMG GLC 43
Het vermogen van de 3,0-liter V6 is gegroeid met 23 pk tot 390 pk en het maximumkoppel bedraagt nu 520 Nm. Vanuit stilstand sprinten naar de 100 km/u doe je met zowel de SUV als de Coupé in 4,9 seconden. De topsnelheid van de nieuwe GLC is begrensd op 250 km/u. Meer vermogen betekent in dit geval dus niet een snellere 0-100-sprinttijd. De vorige versie van de Mercedes-AMG GLC 43 deed die sprint namelijk ook in 4,9 seconden.
Ook vanbinnen kregen de SUV en Coupé een opfrisbeurtje. Meer schermen, de nieuwste variant van het MBUX-infotainmentsysteem en allerhande AMG-applicaties die rondetijden en G-krachten met je delen. Een gloednieuw stuurwiel topt de boel af. Op dit kekke nieuwe stuurtje vind je een touchpad waarmee je alle schermen kunt bedienen. Eenmaal achter het stuur, hoef je het stuurwiel in deze jongen nooit meer los te laten.
Geen driftmodus
Zoals het een echte AMG betaamt kun je álles instellen. Van de stijfheid van de ophanging tot de motor en versnellingsbak. Of er een speciale funbutton is om de uitlaat net effe wat baloriger te maken, weten we niet. Wat we wel weten: de nieuwe Mercedes-AMG GLC 43 ontbeert een driftmodus. Gelukkig is de 4Matic zo ingesteld dat 69 procent van het vermogen naar de achterwielen gaat. In vochtige omstandigheden zal ‘ie heus een stapje opzij willen doen. Als jij dat blieft.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

De nieuwe Mercedes GLC is er alleen nog maar als hybride

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
