
Dit hier is de aanstormende Hyundai Ioniq. Of nou ja, z'n achterkant en z'n interieur: de rest houdt Hyundai nog even geheim tot de onthulling, komende week. (Update 14/1: we kunnen nu ook de voorkant laten zien.)
De Ioniq komt er in drie varianten: een hybride, een plug-in hybride en een volelektrisch exemplaar. Als er sprake is van een benzinemotor dan is dat de bekende, 105 pk sterke 1,6-liter. Het elektrische exemplaar doet daar genoeg vermogen bij om tot een systeemvermogen van 152 pk te komen. De accu's zitten onderin de bodemplaat, ter hoogte van de achterbank – wel zo fijn voor het zwaartepunt en het ruimteaanbod. De overbrenging wordt verzorgd door een zestraps automaat met dubbele koppeling.
De Ioniq ziet er op het eerste gezicht keurig netjes uit, al is het opvallend dat hij, net als de Toyota Prius en Honda Insight zo'n malle hoge achterkant heeft. Bijster origineel is het dus niet: meer een 'if you can't beat them, join them'-design. Heeft natuurlijk ook alles te maken met de bij dit soort auto's extra belangrijk geachte aerodynamica, maar toch: we zijn van de Koreanen de laatste jaren iets sprankelenders gewend. Het interieur ziet er eveneens netjes uit: overzichtelijk, netjes afgewerkt en met wat felblauwe accenten voor de vrolijkheid.
Over de rest van de specs en prestaties van de Ioniq hult Hyundai zich vooralsnog in nevelen – dat komt allemaal in de aanloop naar de autoshow van Genève in maart. Duidelijk is al wel dat de hybride en volelektrische versie komende zomer in Nederland leverbaar worden. De plug-in hybride volgt iets later.
Meer van TopGear


Hyundai Ioniq Hybrid

Hyundai Ioniq: 1e rij-indruk

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper
