
Als je 's ochtends een mailtje van BMW in je inbox vindt met de woorden 'M3', 'M4' en 'Competition Package' in de titel, weet je dat het alleen maar goed nieuws kan zijn.
Na dezelfde aanpak gehanteerd te hebben bij de vorige generaties, komt BMW opnieuw met een fijnproeverseditie van hun middelgrote M-modellen: de Competition-uitvoering van de M3 en M4 – meerprijs 7.000 euro – biedt 19 pk extra vermogen voor een totaal van 450 pk en gaat daardoor 0,1 seconde sneller van 0 naar 100 km/u. Dat betekent dat je het klusje met een DCT-bak in 4,0 seconden klaart, of in 4,3 seconden als je de zwaardere cabrio hebt.
Inderdaad, het vergt een buitengewoon gevoelig evenwichtsorgaan om dit verschil te bemerken. Maar als je het niet voelt, kun je het in ieder geval horen – aangezien het Competition Package ook een nieuw, 'meer emotioneel' uitlaatsysteem meekrijgt. Daarnaast zijn er schouderknuffelende sportstoelen, extra potente banden (285/30R20 op de achterwielen), een nieuw onderstel met adaptieve dempers en stabilisatorstangen, nieuwe esp-instellingen en een opnieuw gecalibreerd actief M-differentieel.
Betekent dit dat de M3 en M4 Competition meer gefocust zullen zijn op snellere rondetijden in plaats van in elke bocht vol dwars te gaan? Dat laatste kunnen de standaard auto's namelijk bijzonder goed, zo hebben we al meerdere keren ondervonden. Nou ja, in ieder geval zitten er felgekleurde M-strepen in de gordels verwerkt; alleen daarmee win je al zeker een seconde per rondje.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt
