
Toen Porsche besloot om een viercilinder in de Cayman en Boxster te leggen, haalden ze de 718-naam uit het vet. De 718 was een succesvolle racer uit het verleden met, inderdaad, een viercilinder. Een futiele poging om ons gerust te stellen, want met het verscheiden van de zescilinder boxermotor kon het merk rekenen op een hoop kritiek. Gelukkig beginnen ze nu een beetje terug te krabbelen in Stuttgart. Het merk introduceert de tweede uitvoering van deze generatie 718, met een volwaardige zescilinder. Zullen we die onnodige viercilinder-718 dan ook maar schrappen?
Ze heten voluit de Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0, nog even met de driecijferige toevoeging, dus. Het herkenningspunt bevindt zich onderaan de bumper, want bij de oude GTS zaten de twee pijpjes knus bij elkaar, en nu gunnen ze elkaar wat meer ruimte. Het is dezelfde 4,0-liter boxermotor als in de GT4 ligt, maar dan met 20 pk minder. Het vermogen van 400 pk ligt alsnog 35 pk hoger dan dat van de uitgaande GTS, die een 2,5-liter turbo-viercilinder had. De GTS 4.0 krijgt altijd een handbak.
Specificaties Porsche 718 Cayman GTS 4.0
De 0-100-tijd is 4,5 seconden en de topsnelheid is 293 km/u. De Porsche 718 Cayman GTS 4.0 gaat hiermee 0,4 seconden sneller naar de 100 dan de oude versie met handbak, maar 0,3 seconden langzamer dan de PDK-versie daarvan. Volgens Porsche draait de motor moeiteloos 7.800 tpm. Wanneer het gaspedaal niet veel van de zescilinder vergt, schakelt hij twee van zijn cilinders uit om het verbruik wat te verlagen.
De 718 Cayman GTS 4.0 kost minimaal 137.200 euro en de 718 Boxster GTS 4.0 kost ten minste 139.300 euro. De viercilinder modellen kostten respectievelijk 115.000 en 117.500 euro. Een koopje, want bij de oude GTS betaalde je 28.750 euro per cilinder en nu slechts 22.866 euro. Het Sport Chrono-pakket is standaard en zoals gezegd is een PDK vooralsnog niet leverbaar in de nieuwe GTS 4.0.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
