
Aston Martin DBX by Q. Dat klinkt al vet. Wat zal majoor Geoffrey Boothroyd dit keer voor ons in petto hebben? Bepantserde lak die kogels terugkaatst naar hun afzender? Een biologisch afbreekbaar oliespoor? Een ruggenkrabber die automatisch detecteert waar je jeuk hebt? Raketten die zich automatisch afvuren op mensen die volledige concerten in hun Instagram-story zetten? Nee, niets van dat alles. De Aston Martin DBX by Q heeft niets te maken met James Bond.
De naam van de speciale afdeling, Q by Aston Martin, zal geen complete toeval zijn. En waarschijnlijk vindt Aston Martin het niet erg dat je dacht aan James Bond bij het zien van de naam. Je moet het zien als Astons versie van de MSO- of SVO-afdelingen van andere Britse merken. In het geval van de DBX pompen ze de SUV vol met koolstofvezel en andere mooie materialen. De middenconsole, deurpanelen en de vloer van de kofferbak krijgen koolstofvezel dat uit 280 lagen bestaat. Andere delen zijn bekleed met gefreesd aluminium. Onderdeel van de Aston Martin DBX by Q zijn de zwarte 22-inch velgen.
De kleur op de fotos is Satin Xenon Grey en aan de buitenkant monteert Aston nog een stel koolstofvezel delen. Aan de motor is niets veranderd: de 4,0-liter biturbo-V8 van AMG produceert nog steeds 550 pk en 700 Nm. Daarmee sprint de Aston Martin DBX (2.245 kilo) in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 291 km/u. De remmen zijn van staal, niet van koolstof-keramiek. De negentrapsautomaat en de vierwielaandrijving sturen al het vermogen naar de achterkant als dat gewenst is.
Meer van TopGear


Aston Martin viert nu al dit F1-jaar met deze DBX 707 AMR23 Edition

Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Aston DBX vs Bentayga V8 vs Urus vs Cayenne

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
