
In alle eerlijkheid: dat de Toyota GR86 een klein robijntje van hoop is in het moeras van vuiligheid dat 2022 verder is, mag geen verrassing heten van het kaliber ‘stop de persen, dit breekt het internet’. Laat ik zelfs nog iets eerlijker zijn en bekennen dat ik onze Sportauto van het Jaar 2022, toen ik hem begin mei voor het eerst mocht rijden, niet echt met een open vizier heb benaderd.
Hij móést wat mij betreft geweldig zijn. Ik verwachtte dat ie niets minder dan fantastisch was. Ik eiste dat de overduidelijke minpuntjes van de GT86 – de TopGear Auto van het Jaar in 2012 – verholpen zouden zijn. En tien jaar later deed de GR86 gelukkig precies wat er van hem verlangd werd.
De verbeteringen
Op zijn bredere banden heeft ie een iets minder ‘uitgedaagde’ voetafdruk dan de vorige instapcoupé met achterwielaandrijving van Toyota. De carrosserie is even groot, maar de details zijn mooier – vooral de achterkant en die stoere swoosh in de sideskirt. Als je eenmaal zit, hoef je je niet langer in te houden om het door Toyota zelf ontworpen touchscreen voor z’n kanis te slaan; met Apple CarPlay en Android Auto kun je het huisgemaakte brouwsel nu gewoon compleet omzeilen.
Maar omdat Toyota zijn coupé wel nog steeds voorzag van glimmende, niet erg hoogwaardige plastics is de prijs nou ook weer niet gestegen naar niveaus waar iedereen meteen koortsdromen van krijgt. Omdat ie niet is opgezadeld met allerlei rijmodi en ingewikkelde settings, zit ie in Nederland (het blijft treurig dat we daar blij mee moeten zijn) ‘maar’ net boven de 60k; in België kun je al voor 34.600 euro instappen. Dat wil zeggen: als je er een te pakken kunt krijgen, want vergeet alle vergelijkingen die hem neerzetten als een ‘armeluis-Porsche’; de levertijden lachen inmiddels die van de GT3 RS in hun gezicht uit.
En terecht. Eindelijk heeft de Toyobaru-boxermotor genoeg koppel om het onderstel ook zonder allerlei onverantwoorde ‘Scandinavian flick’-toestanden uit te dagen. Hij maakt ook een minder zeurderig geluid en omdat ie niet langer op Prius-rubber staat, remt en stuurt ie een stuk beter.
Sportauto van het Jaar 2022, maar niet Auto van het Jaar
Hij had wederom Auto van het Jaar kunnen worden – als dat jaar 2016 of 2017 was geweest. Toyota’s nieuwe GR86 is een genot, maar is in feite een mengeling van licht verbeterde delen die één geniaal geheel maken. We zijn absoluut dolblij dat hij er is, maar het perfectioneren van het recept had niet zo lang hoeven en moeten duren. Het is nou ook weer geen ruimteschip, en raketkunde is het ook niet.
Meer van TopGear


Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?

Deze Toyota GR86 is omgebouwd tot elektrische raceauto (voor races van 45 minuten)

De widebodykit op deze Toyota GR86 weegt maar liefst 110 kilo

De nieuwste driecilinder van Toyota produceert 300 pk en draait op synthetische brandstof

Toyota GR86 review: Waarom je snel moet zijn met beslissen

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?
